Det er batteriproblemer på plattformen som Kia og Hyundai i fellesskap bruker for elbilene EV6 og Ioniq 5/6. 400 000 biler kan bli berørt.
Hyundai og Kia kan få problemer med 12-voltsbatteriene til 400.000 biler. Det er styringen av batteriene det er gal etter.
Dette er advarselen fra EUs Safety Gate-varslingssystem.
Nærmere bestemt er det kontrollenheten kalt ICCU, som styrer ladingen av 12-volts startbatteri i bilene, som svekkes over tid på grunn av høy spenning og konstante variasjoner i temperaturer.
Hvis det er en feil i styringsenheten, kan det til syvende og sist bety at batteriet i elbilene ikke kan lades i det hele tatt og derfor er ubrukelige.
LES OGSÅ: Nytt sikkerhetskrav for biler er farlig, viser undersøkelse
Hos Hyundai er det modellene Ioniq 5 og Ioniq 6 den er gal etter. Totalt 155.760 biler blir for tiden tilbakekalt.
Hos søstermerket Kia kan feilen på kontrollenheten ha satt seg fast i enda flere biler. Derfor må 224.752 biler nå på verksted. Alle bilene er bygget mellom 2021 og 2024.
Ifølge Elbil24 opplyser Hyundai/Kia at en eventuell reparasjon eller utskifting av 12-voltsbatteriene i bilene er noe bilmerkene bærer. Tilbakekallingen koster derfor ikke eierne så mye som en krone dersom bilene deres blir berørt.
For rettferdighetens skyld skal det sies at Kia/Hyundai ikke er de første som pirker med 12-volts batterier i elbiler.
Tidligere har Volkswagen måttet bytte ut sine 12-volts batterier i en rekke ID.3-er. Batteriene gikk rett og slett tom for strøm da bilene lastet ned en oppdatering.
På hjemmebane er det i årets første syv måneder solgt 469 eksemplarer av Hyundai Ioniq 5, mens 415 Kia EV6 har fått nummerskilt i samme periode.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!