En ny tysk test avslรธrer at den syntetiske HVO100-dieselen gir et hรธyere forbruk, men til gjengjeld forurenser opptil 90 prosent mindre.
De nyeste dieselbilene โ det vil si de som oppfyller Euronorm 6e og 6d normen โ kan kjรธre pรฅ syntetisk diesel uten problemer. Den sรฅkalte HVO100-dieselen.
Og det er gode nyheter. Fordi den kunstig skapte dieselen, som kan lages av avfallsprodukter som brukt matolje, forurenser opptil 90 prosent mindre.
Det viser en ny test , som det tyske svaret til FDM, ADAC, stรฅr bak.
I testen helte ADAC HVO-diesel pรฅ en BMW 520d Touring, en Mercedes E 220 d, en ล koda Superb Combi 2.0 TDI og en Volkswagen Caddy 2.0 TDI.
LES OGSร : Kriserammet bilgigant sier opp ansatte og tvinger resten til lon
Alle bilene er forhรฅndsgodkjent fra fabrikk pรฅ en slik mรฅte at det ikke er noe problem รฅ fylle dem med syntetisk diesel. Uansett garanterer produsentene at bilene enkelt kan hรฅndtere det.
I en tilsvarende test fra 2022 ble en BMW 320d Touring fra 2013 (Euro-norm 6b) brukt som prรธvestykke. Da hadde BMW allerede snaue 280.000 kilometer.
ADAC-mรฅlingene har vist at HVO-dieselen fungerer uten problemer. Egentlig ogsรฅ i de eldre dieselbilene. Apropos de litt eldre dieselbilene, sรฅ synker forurensningen fra dem til og med nรฅr de gรฅr pรฅ syntetisk diesel.
I nye dieselbiler er forurensningen fra eksosen allerede sรฅ liten at det kun er en mindre fordel รฅ spore ved รฅ helle syntetisk diesel fremfor bioetanolblandet 'vanlig' diesel pรฅ rรฅolje i bilen. Men fordelen er.
Ser man pรฅ utslippet av NOx-partikler, skiller HVO-diesel seg virkelig ut fra konvensjonell diesel. ADAC var i stand til รฅ mรฅle dette spesielt i den testede BMW.
Pรฅ vanlig B7-diesel slapp det ut 11,4 milligram NOx-partikler pr kort kilometer ut. Det tallet sank til 9,3 milligram pr kilometer. Faktisk gikk alle unntatt รฉn testbil, ล koda, ned i NOx-utslipp pรฅ det syntetiske drivstoffet.
Straffen er litt hรธyere forbruk. BMWen bruker B7 diesel – altsรฅ vanlig diesel – 5,83 liter pr 100 kilometer. Det tilsvarer 17,15 kilometer per liter. Med HVO100 diesel steg forbruket til 16,6 kilometer per liter.
Problemet er at HVO-diesel ikke er sรฆrlig utbredt. I hvert fall ikke her hjemme. Energiselskapet OK har for eksempel kun drivstoffet pรฅ fem steder i Danmark: i Koge, Odense, to steder i Kรธbenhavn og i Aarhus.