Elbilmerket Zeekr, eid av Geely, som ogsรฅ eier bl.a. Volvo, drรธmmer om รฅ komme til Danmark. Nรฅ slipper de litt av en bombe i form av en plug-in hybrid med bensinmotor.
Elbilmerket burde egentlig vรฆrt her. Sรฅ i Danmark. Men sรฅ langt har det egentlig ikke skjedd noe.
Men nรฅr merket รฅpner for salg, ser det kanskje litt annerledes ut enn det importรธren opprinnelig hadde sett for seg. For Zeekr er ikke lenger et rent elbilmerke.
I likhet med sรธstermerket Polestar, hvor det ikke lenger er utelukket at hybridbilen kan gjรธre comeback, vil Zeekr lansere en bensinbil.
I forbindelse med en orientering til investorene om Zeekrs forelรธpige inntjening, gjorde merkets administrerende direktรธr det klart at en plug-in hybrid vil bli sendt ut pรฅ markedet allerede neste รฅr.
LES OGSร : Ny regel kan fรฅ Tesla til รฅ sette ned prisen i Danmark
Dette er skrevet av flere medier โ bl.a. Cnevpost og Inside EV .
Bilen er imidlertid ingen vanlig plug-in hybrid. Faktisk vil bilen, som Zeekr allerede anser som merkets toppmodell, teknisk sett ligne Mazda MX-30. Altsรฅ en elbil med forbrenningsmotor som hjelper batteripakken med rekkevidden.
Ifรธlge Andy An fรฅr bilen en helt ny drivlinje, som ikke brukes i andre Geely-biler ennรฅ. Det betyr at det ikke er Volvo-utviklet teknologi som ยซlรฅnesยป. Bilen utvikles imidlertid ogsรฅ pรฅ en slik mรฅte at Zeekr kan sette inn en ren elektrisk drivlinje i karosseriet.
โ Denne innovative drivlinjen har som mรฅl รฅ gi den ultimate kjรธreopplevelsen som ligner pรฅ elbiler, samtidig som den leverer eksepsjonell drivstoffeffektivitet ved hรธye hastigheter og utvidet rekkevidde, sier Zeekr-toppen.
Nyheten om den alternative plug-in hybriden sendte Zeekrs aksjekurs opp 10 prosent. Det er imidlertid fortsatt en hengende aksje. Siden bรธrsnoteringen tilbake i mai har Zeekr falt med 40 prosent.
Med 16,8 dollar (112 danske kroner, red.) er merkevarens aksjeverdi fortsatt hรธyere enn sรธstermerket Polestar, som for tiden sliter med รฅ overleve pรฅ bรธrsen i New York.
Verdien pรฅ Zeekrs andel er ogsรฅ betydelig hรธyere enn Volvos, som i dag ligger pรฅ i overkant av 30 svenske kroner. Det tilsvarer 19,7 danske kroner.