Det er nedbemanning hos Lamborghini, hvor 5,2-liters V10-motoren er erstattet av en 4-liters V8-motor, som fabrikken sier er helt ny.
Lamborghini har nettopp presentert den nye Temerario, som erstatter den V10-motoriserte Huracan, fordi merket føler behov for å forsvare bilen.
Uansett sier Lamborghinis markedssjef Federico Foschini nå at de nye 8-sylindrene er bedre enn de gamle 10.
Det skriver Motor1 .
I et intervju med media sier Federico Foschini at det ikke handler om å gå fra 10 til 8 sylindre, men om omdreininger.
LES OGSÅ: Krever batterifabrikk stengt – 4 ansatte er allerede døde
Her hentyder markedssjefen til at den nye V8-motoren, som fabrikken ellers hevder er helt ny, tar hele 10.000 omdreininger i minuttet. Den gamle 5,2-liters V10-en måtte «nouses» med 8.250 omdreininger samtidig.
– Vi kom ikke opp med en vanlig fireliters V8-biturbo, vi kom på noe som er – la oss kalle det… uventet…
– For ja, vi kunne lett ha dratt en V8-motor ut av hyllene og satt den i bilen. Og jeg tror også at motoren hadde gjort det bra.
Men det var bare ikke et alternativ. Å bygge motoren fra bunnen av var et krav fra dag én (av utviklingsarbeidet), sier Federico Foschini.
Lamborghini har også noe å ha alt i. Med 920 hestekrefter, 789 av dem fra motoren alene, er den nye hybridbilen skremmende nær territoriet til toppmodellen Revuelto. Den bilen har 1015 hestekrefter fra en 6,5-liters V12-motor. Men helt uten turbo.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!