Dodge prøver hardt å overbevise kundene sine om at de bør kjøpe en elbil. Nå er direktøren sendt ut for å forsvare den nye Charger Daytona.
Det er både en elbil og en høyttaler på samme tid. Så forstått på den måten at Dodge Charger Daytona bruker en falsk motorlyd.
Og nå sier merkets nye direktør, Matt McAlear, at elbilen faktisk er en bedre muskelbil enn fossilbilen.
Det skjer i et intervju med Motor1 .
Det er ikke en ny elbil Dodge har laget, men deres bud på en best mulig 'muskelbil', ifølge direktøren.
LES OGSÅ: Bilisten må betale 62.000 kroner – Audi kom 452 dager for sent
Charger Daytona Scat Pack har 670 hestekrefter, og Dodge mener den må være umulig å tune. I hvert fall utenfor fabrikken og merkets egne verksteder. Les mer om det her .
Den raskeste versjonen av Charger Daytona vil kunne akselerere fra 0 til 96 km/t (0 til 60 miles per time, red.) på 3,3 sekunder og overvinne den berømte kvartmila på 11,5 sekunder. Det vil si inntil en enda raskere versjon sendes til gatene. Det, forsikrer McAlear, jobber Dodge allerede med.
Det er imidlertid ikke alle elektriske motorer og falsk motorstøy. For på STLA Large-plattformen kan Dodge også bygge biler med forbrenningsmotor. Og selv om Charger aldri igjen vil få V8-motor (fra fabrikk, red.), investeres det i utviklingen av den treliters rekkesekseren som Stellantis-konsernet allerede har liggende.
Motoren med navnet 'Hurricane' i Dodge Charger får alt mellom 420 og 550 hestekrefter over tid. Det nye kallenavnet på bilen med bensinmotor blir «sixpack».
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!