DEBATT: Biler i byene vil være for de rike, mener Søren

Det rotete byrådet i København er i realiteten ikke sitt ansvar bevisst, når de innen 2030 skal forvandle hovedstaden til noe der bare de rikeste kjører bil, mener Søren Hansen.

Det er en ganske begrunnet mistanke om at Københavns rotete bystyre i realiteten ikke er særlig sosialt bevisst.

Man ønsker heller å dekke den velstående kafélattedrikkende befolkningsgruppen, som industri og landbruk er søppel for, og som ikke har innsikt i hvor vår velstand og velferd egentlig kommer fra.

Politikerne på Rådhuset har nå et brennende ønske om å forby alle bensin- og dieseldrevne busser (heretter «fossilbiler») innenfor kommunegrensene allerede fra 2030 og utover.

Etter det må alle sette seg inn i elbiler og nyte den rene luften og tilstanden "CO 2 -nøytralitet", som du egentlig ikke kan føle fysisk – men bare som en god følelse i magen).

LES OGSÅ: Klistremerke for å hindre brann i Audis elbiler

Som forberedelse har bystyret bestilt en rapport fra revisjonsfirmaet Ernest & Young og en advokat Schjodt.

En litt merkelig konstellasjon så vi her om dagen at revisjonsselskaper kanskje ikke er de beste til å vurdere grønn omstilling, og advokaten kan nok bare bidra til at kommunen ikke havner i retten. Men rapporten er nå ute, og det er interessant lesning.

Rapporten starter med å vurdere statusen til elbiler i dag:

" I 2023 vil 9 prosent av personbilene i både København og resten av hovedstadsområdet gå på strøm. Vi forventer at dersom det ikke vedtas nye initiativ fra politisk side, vil andelen stige til 32% i 2030 og til 54 % i 2035.

Det tar lengre tid, fordi deler av godstransporten gjøres om til strøm. Mens varebiler, i likhet med personbiler, er godt i gang med ombyggingen, er andelen elektriske lastebiler i dag fortsatt nær 0 prosent. Vi forventer at andelen vil være rundt 4 % i 2030 og 20 % i 2035.

Som du vet er andelen elektriske lastebiler nær null, fordi ingen egentlig eksisterer, og det er ekstremt uøkonomisk for en lastebiloperatør å satse på dem.

Rapporten gir et kart som viser situasjonen rent geografisk. Her kan du se hvordan Frederiksberg kommune naturlig nok må slutte seg til totalforbudet, omgitt av København som det er.

De to kommunene kalles «Sentralkommunene». Det er da snakk om "Nabolagskommunene", som utgjør beltet rundt København, og så "Andre hovedstadskommuner", som ligger lenger unna. Men hvorfra mange har sine faste ærend i hovedstaden.

Et totalforbud vil derfor trolig innebære ekspropriasjon, hvoretter bileierne vil ha krav på erstatning, mens en nullutslippssone muligens kan unngås.

Flertallet av rapporten omhandler likevel totalforbudet, da det er den eneste modellen som sikrer full utfasing av fossilt drivstoffveitrafikk i 2030.

Rapporten er helt klar på at dette er drastiske tiltak:

" Forbud mot fossil veitrafikk i sentralkommunene i 2030 er i trafikksammenheng et svært vidtrekkende tiltak som kan føre til store endringer i trafikken. Forbudet rammer begge deler":

  • Innbyggere i sentralkommunene, som i praksis ikke lenger kan eie en fossilbil. Fossile bileiere må enten gå over til elbil eller velge bort bilhold.
  • Innbyggere utenfor sentralkommunene som ikke lenger skal kunne kjøre til sentralkommunene i sin fossilbil. Det øker deres insentiv til å kjøpe elbil eller velge bort bilhold helt, og derfor rammer forbudet også trafikken utenfor sentralkommunenes grenser.

Rapporten tipper da en viss nedgang i antall «passasjerturer med bil», hvor det er snakk om 1-16 %. Det er noe usikkert. Så vi kommer til lastebilene.. Hele innlegget kan leses her .

Søren Hansens innlegg ble først publisert på klimarealimse.dk 28. august 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...