25. oktober, 2024

DEBATT: Biler i byene vil være for de rike, mener Søren

Det rotete byrådet i København er i realiteten ikke sitt ansvar bevisst, når de innen 2030 skal forvandle hovedstaden til noe der bare de rikeste kjører bil, mener Søren Hansen.

Det er en ganske begrunnet mistanke om at Københavns rotete bystyre i realiteten ikke er særlig sosialt bevisst.

Man ønsker heller å dekke den velstående kafélattedrikkende befolkningsgruppen, som industri og landbruk er søppel for, og som ikke har innsikt i hvor vår velstand og velferd egentlig kommer fra.

Politikerne på Rådhuset har nå et brennende ønske om å forby alle bensin- og dieseldrevne busser (heretter «fossilbiler») innenfor kommunegrensene allerede fra 2030 og utover.

Etter det må alle sette seg inn i elbiler og nyte den rene luften og tilstanden "CO 2 -nøytralitet", som du egentlig ikke kan føle fysisk – men bare som en god følelse i magen).

LES OGSÅ: Klistremerke for å hindre brann i Audis elbiler

Som forberedelse har bystyret bestilt en rapport fra revisjonsfirmaet Ernest & Young og en advokat Schjodt.

En litt merkelig konstellasjon så vi her om dagen at revisjonsselskaper kanskje ikke er de beste til å vurdere grønn omstilling, og advokaten kan nok bare bidra til at kommunen ikke havner i retten. Men rapporten er nå ute, og det er interessant lesning.

Rapporten starter med å vurdere statusen til elbiler i dag:

" I 2023 vil 9 prosent av personbilene i både København og resten av hovedstadsområdet gå på strøm. Vi forventer at dersom det ikke vedtas nye initiativ fra politisk side, vil andelen stige til 32% i 2030 og til 54 % i 2035.

Det tar lengre tid, fordi deler av godstransporten gjøres om til strøm. Mens varebiler, i likhet med personbiler, er godt i gang med ombyggingen, er andelen elektriske lastebiler i dag fortsatt nær 0 prosent. Vi forventer at andelen vil være rundt 4 % i 2030 og 20 % i 2035.

Som du vet er andelen elektriske lastebiler nær null, fordi ingen egentlig eksisterer, og det er ekstremt uøkonomisk for en lastebiloperatør å satse på dem.

Rapporten gir et kart som viser situasjonen rent geografisk. Her kan du se hvordan Frederiksberg kommune naturlig nok må slutte seg til totalforbudet, omgitt av København som det er.

De to kommunene kalles «Sentralkommunene». Det er da snakk om "Nabolagskommunene", som utgjør beltet rundt København, og så "Andre hovedstadskommuner", som ligger lenger unna. Men hvorfra mange har sine faste ærend i hovedstaden.

Et totalforbud vil derfor trolig innebære ekspropriasjon, hvoretter bileierne vil ha krav på erstatning, mens en nullutslippssone muligens kan unngås.

Flertallet av rapporten omhandler likevel totalforbudet, da det er den eneste modellen som sikrer full utfasing av fossilt drivstoffveitrafikk i 2030.

Rapporten er helt klar på at dette er drastiske tiltak:

" Forbud mot fossil veitrafikk i sentralkommunene i 2030 er i trafikksammenheng et svært vidtrekkende tiltak som kan føre til store endringer i trafikken. Forbudet rammer begge deler":

  • Innbyggere i sentralkommunene, som i praksis ikke lenger kan eie en fossilbil. Fossile bileiere må enten gå over til elbil eller velge bort bilhold.
  • Innbyggere utenfor sentralkommunene som ikke lenger skal kunne kjøre til sentralkommunene i sin fossilbil. Det øker deres insentiv til å kjøpe elbil eller velge bort bilhold helt, og derfor rammer forbudet også trafikken utenfor sentralkommunenes grenser.

Rapporten tipper da en viss nedgang i antall «passasjerturer med bil», hvor det er snakk om 1-16 %. Det er noe usikkert. Så vi kommer til lastebilene.. Hele innlegget kan leses her .

Søren Hansens innlegg ble først publisert på klimarealimse.dk 28. august 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

BMW er sint på folk som kaller den nye M5 fett

BMWs M-avdeling mener selv at de har designet nye...

Peugeot vakler – disse bilene kommer kanskje aldri igjen

I motsetning til flere av konkurrentene, nekter Peugeot å...

Forsvant for 20 år siden – Audi A2 gjenoppstår som en elbil

For snart 20 år siden forsvant den lille og...

Bilgiganten truer med å selge bensin- og dieselbiler igjen

I Norge truer bilgiganten Volkswagen nå med å begynne...

Postnords elbiler rekker langt nok – begrenset til 90 km/t

Postnord i Sverige går ikke langt nok i sine...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fransk avgift gjør disse bilene 500.000 kroner dyrere

Frankrike hever bilavgiften for bensin- og dieselbiler og senker samtidig CO2-grensen for når avgiften trer i kraft. Fra årsskiftet blir det betydelig dyrere for...

Peugeot vakler – disse bilene kommer kanskje aldri igjen

I motsetning til flere av konkurrentene, nekter Peugeot å gjenopplive gamle modeller og navnene deres for å hoppe på en retrobølge. Peugeot vil ikke...

Bilgigant i krise – tvunget til å selge racerbane

Stellantis-gruppen er nå under så stort press på økonomien at bilgiganten blir tvunget til å selge testbanen i Arizona som Chrysler kjøpte i 2006....

Elon Musk tjener milliarder på lovlig Tesla-triks

Elon Musk og Co. tjener gjentatte ganger milliarder av dollar på å selge CO2-kvoter til andre bilmerker. Inntjeningen på selve bilene henger etter. I...

Nederland beklager forbudet mot dieselbiler i byene

Egentlig burde dieselbiler vært forvist fra sentrum av mange nederlandske byer allerede 1. januar 2025. Men nå viser regjeringen at de vil lage et...

Elbiler klarer seg ikke uten lavere moms, sier Ford

Ford i England vil ha elbiler helt eller delvis fritatt for moms. Ellers vil ikke elbiler klare konkurransen, sier direktøren. Ford ber den britiske...

Alpine nekter å utstyre elbiler med kunstig motorstøy

Alpine nekter å gå den samme veien som Hyundai mener er den rette. Så med falsk motorlyd og kunstige girskift i ytelsesmodeller. Alpine nekter...

England snur ryggen til elbilen – vil heller bruke diesel

Mens elbilen gjorde rask fremgang på det danske markedet i løpet av september måned, så det annerledes ut i England, hvor privatbilister heller kjører...

Volvo varsler store besparelser fordi de taper milliarder

Volvo Cars taper igjen milliarder av kroner. Bare i tredje kvartal 2024 har resultatet falt med 3,73 milliarder kroner. Nå senker sjefen forventningene og...

Tesla Roadster er forsinket igjen – "Andre biler er viktigere"

I forbindelse med offentliggjøringen av Teslas kvartalsregnskap avslørte administrerende direktør Elon Musk at en ny Roadster igjen er forsinket. Tesla Roadster har blitt forsinket...

Bosch fyrer 77 – Dansk bildeleselskap stenger etter 63 år

20 år etter at tyske Bosch overtok det Esbjerg-baserte selskapet Holger Christiansen A/S, legger hele selskapet nå ned. 77 mister jobben. Holger Christiansen A/S...

Nye tall: Hver fjerde bilist har samme problem på veiene

Én av fire sjåfører har problemer med å holde øynene åpne på grunn av trøtthet. Dette bekymrer Rådet for trygg trafikk. Det siste året...