William Li er direktør for et merke som nekter å ha forlatt Danmark. Og så mener han at enkelte elbiler allerede er utdaterte.
Kinesiske William Li bør stå ved roret til et av de raskeste bilmerkene i verden. Men nå er det ting som tyder på at panikken brer seg også i Kinas bilindustri.
Uansett går nå Li, som er direktør i Nio, og forteller at utviklingen i elbilbransjen går så fort at bilene blir utdaterte i løpet av noen måneder.
– Hvis de gamle systemene ikke lar seg oppdatere, vil det skade gamle brukere mye, sier William Li.
Det kan også være noe å snakke om. Volvos store merke Zeekr har nylig blitt kritisert for å lansere en ansiktsløftning av en modell bare seks måneder etter den opprinnelige lanseringen.
LES OGSÅ: Klistremerke for å hindre brann i Audis elbiler
Den første versjonen av bilen er ikke engang til salgs i Danmark ennå. På den andre siden av verden truer også flere kinesiske bilkjøpere med å saksøke Zeekr.
Og nå advarer William Li mot en trend han mener kan og vil påvirke enda flere bilmerker enn de i Geely-gruppen (Volvo, Polestar, Zeekr, etc., red.). Han mener faktisk at hele bilbransjen risikerer å miste kundenes tillit på denne måten.
– I smartbilenes tid er den raske endringen av en flåte et stort problem bransjen står overfor. Bilmerkene må nøye vurdere gamle kunders interesser når de lanserer nye produkter, sier grunnleggeren og direktøren i Nio til mediet Yicai .
William Li mener i stedet at flere bilmerker burde satse mer på en strategi som Tesla har fulgt i årevis allerede. Nemlig utvikling av programvare, som også kommer eiere av eldre biler til gode.
– Bilprodusentene må kommunisere med kundene når de ruller ut oppdateringer, for ikke å ekskludere gamle kunder og for å stabilisere restverdien på brukte biler.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!