Polestar bryter reglene – advarer til og med om stor krise

Polestar bryter sine egne tak for investorer. Merket er langt fra å nå en lovet omsetning på 36 milliarder danske kroner. Nå varsler bilmerket selv om en kommende krise.

Polestar varsler nå seg selv om at bilmerket risikerer å bli kastet ut i en enorm krise. Bilmerket kan ikke opprettholde sine egne tak, og dette er i strid med reglene.

Av samme grunn er et kjempelån på 950 millioner dollar – 6,4 milliarder danske kroner – i ferd med å bli avsluttet.

Polestar kan umulig nå de lovede inntektene på 36 milliarder danske kroner i 2024, som investorer og långivere har fått utsikt til. Etter første halvår har omsetningen nådd bare 6,1 milliarder danske kroner.

De 6,4 milliarder DKK er et banklån, som i februar i år sikret driften av Polestar. Men nå kan det hele kanselleres igjen. Kun fordi Polestar ikke kan leve opp til den enorme omsetningen. Noe bilmerkets ledelse ellers hadde lovet.

LES OGSÅ: Sverige får hard kritikk for å selge diesel til 11 kroner.

De mange milliarder kronene kommer fra i alt 12 banker, som alle er lovet at Polestar skal selge biler for 36 milliarder kroner i år. Men det taket er mer enn vanskelig for merket å leve opp til.

Polestar trenger imidlertid ikke finne pengene til tilbakebetaling selv. Foreldregruppen Geely må. Kineserne har stilt garanti for det gigantiske banklånet.

Men Polestar-ledelsen vet godt at det ser mørkt ut. I bilmerkets siste regnskap varsler ledelsen direkte at et brudd på lånevilkårene kan ha betydelig negativ innvirkning på både den økonomiske situasjonen, driften, betalingsevnen og verdien av merkeaksjene.

Polestar har tidligere fått dispensasjon for bl.a. å bryte reglene når du leverte regnskapet for sent til amerikanske børsmyndigheter. Men regnskapet viser at ledelsen ikke kan garantere at de 12 bankene er like tålmodige.

Hvorvidt den sviktende omsetningen er en direkte årsak til oppsigelsen av direktør Thomas Ingenlath er ukjent. Men i forrige uke kom det frem at tyskeren trekker seg fra sin stilling. Han erstattes av en maratonløper med fortid som direktør for en rekke skandaleombruste bilmerker. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...