Nå er hver tiende bil i Danmark en ren elbil. De kommende nullutslippssonene vil straffe folk i andre biler enda mer, sier direktøren.
I Danmark utgjør rene elbiler nå 10 prosent av den totale personbilparken. Denne milepælen er nådd bare noen måneder etter at Mobility Denmark annonserte at antallet elbiler i landet hadde nådd en kvart million.
Denne utviklingen understreker det raske tempoet som elbilsalget øker i Danmark. Selv om det er kunstig holdt oppe av lempelig beskatning.
Likevel frykter de danske bilimportørene at danskene vil miste interessen for elbiler. Les mer om det her .
Flere faktorer bidrar til den økende andelen elbiler på de danske veiene. Den fortsatte utbyggingen av ladeinfrastrukturen, et bredere utvalg av elbilmodeller og gunstige avgiftsfritak har gjort det økonomisk attraktivt for dansker å velge elbil.
LES OGSÅ: Dansk elbilforhandler konkurs – skylder millioner
I tillegg er det bestemt at kommunene fra årsskiftet kan etablere nullutslippssoner i byene, hvor kun el- og hydrogenbiler får ferdes. Dette forventes å bli et sentralt virkemiddel i arbeidet med å fremme grønnere transport.
En kommune som Odense har imidlertid allerede nektet å innføre nullutslippssoner. Derimot vil kommunen tvinge bilistene til å bremse ned til 20 km/t på Fyn.
– Det er imponerende å se hvordan elbilsalget har skutt i været. Hver måned vokser antallet elbiler på veiene, og det er et tydelig tegn på at vi går i riktig retning mot grønnere persontransport.
– Personbiler står for ca. 20 prosent av CO2-utslippene i Danmark, og derfor er det også en stor klimagevinst ved å gå over til moderne motorer og særlig ved å gå over til el- eller hydrogenbiler, Mads Rorvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, i en pressemelding .
Han legger til at de planlagte nullutslippssonene vil fremskynde denne utviklingen.
– Hvis avgiften på elbiler holdes nede, vil elbilsalget virkelig ta av de neste årene. Nullutslippssonene vil sette fart i utviklingen, da kommunene får mulighet til å begrense tilgangen til byene for nullutslippsbiler.
– Og den forventes å bli mye brukt. Aarhus kommune har allerede planlagt å innføre nullutslippssone i sentrum, og vi forventer at flere kommuner snart vil følge etter.
Denne kombinasjonen av økonomiske insentiver, teknologiske fremskritt og nye reguleringer peker i retning av en fortsatt økning i antall elbiler i Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!