Kinesiske MG vil, ifรธlge sjefens uttalelse, allerede i 2025 sende ut superbatterier til elbiler โ de sรฅkalte solid state-batteriene.
Toyota har ropt etter det i evigheter. Nรฅ ser det ut til at det billige kinesiske merket, MG, gรฅr foran japanerne nรฅr det gjelder de sรฅkalte solid state-batteriene for elbiler.
Det er i hvert fall hva lederen av MGs kinesiske morselskap Shanghai Automotive Industry Company (SAIC), Yu Jingmin, ble fortalt pรฅ en bilmesse i Chengdu, Kina.
Det skriver Autocar .
Yu Jingmin vil ikke rรธpe hvilken MG som fรฅr det fรธrste solid state-batteriet fra SAIC-gruppen. Men han kom til รฅ love at bilen allerede er i Europa i slutten av 2025.
LES OGSร : Skjer 1. januar 2025 – nรฅ mรฅ alle biler gjennom denne kontrollen
ร rsaken til den mye โ og langvarige โ hypen om solid state-batterier er teknologiens pรฅstรฅtte mye stรธrre effektivitet og billigere produksjon. Det vil si sammenlignet med litium-ion-teknologien, som for tiden er den desidert mest utbredte i elbiler.
Utenfor MG hevder SAIC รฅ jobbe med en erkerival til Tesla Model 3 kalt IM L6. Den bilen fรฅr ogsรฅ solid state-batterier, sier kineserne. Og ikke bare det.
Bilen skal kunne lades pรฅ 12 minutter og ha en rekkevidde pรฅ 400 kilometer. Batteriene som den sรฅ langt hemmelige MG fรฅr er av samme type.
Spรธrsmรฅlet er da hvor billig den nye MG-en faktisk blir i Europa. EU har โ selv om satsene stort sett har blitt justert flere ganger โ truffet bilmerket med de aller hรธyeste straffetollene.
Noe som nylig er innfรธrt fordi EU mener at kommunistregimet i Kina ulovlig deler ut statssubsidier til bilindustrien. Les mer om det her . Av samme grunn virker Nissans bud pรฅ solid state-batterier, som japanerne tror blir en ting i 2028, umiddelbart mer realistisk.