Generelt har lojaliteten blant elbileiere โ og bileiere generelt โ falt betydelig de siste รฅrene. Men det er sjรฅfรธrer som fortsatt holder seg til ett merke.
Noen bileiere er mer lojale enn andre. Men generelt har lojaliteten blant bilistene blitt bedre de siste fire รฅrene. I hvert fall til bilmerkene.
I 2020 ville 54,8 prosent av bilistene velge bil fra samme bilmerke neste gang. Den falt til 52,6 prosent i 2021, for bรฅde 2022 og 2023 mรฅtte dele lavpunktet pรฅ 50,6 prosent.
Lojaliteten har รธkt litt i รฅr til 52,5 prosent. Men det er fortsatt ikke pรฅ nivรฅ med 2020-nivรฅet.
Det viser en ny undersรธkelse fra analysefirmaet S&P Global Mobility .
LES OGSร : Magnussen fรฅr den tรธffeste straffen i Formel 1 โ Haas hjelper ikke
Noen bilmerker har imidlertid mye bedre grep om bileiere enn gjennomsnittet. Tesla gjรธr det best. Merkevarelojalitet var pรฅ 67,8 prosent i fรธrste halvdel av 2024.
Ifรธlge S&P Global Mobility kan alle Tesla-modeller holde pรฅ mer enn 60 prosent av eierne, eller i det minste sende dem inn i armene pรฅ en ny bil fra merket. Model 3 klarer seg best, med 72,1 prosent av eierne som velger en Model 3 igjen.
Det spiller derfor ikke sรฅ stor rolle for Tesla-eierne at merkevarens administrerende direktรธr pรฅ mange mรฅter er en kontroversiell figur. I rettferdighet kan S&P Global Mobility ogsรฅ spore en nedgang i Tesla-eierlojalitet. Men det er ikke nok til รฅ endre merkevarens topplassering.