Etter forbudet mot elektriske scootere i Paris, innfรธrer Spanias hovedstad Madrid lignende tiltak.
Folk er griser i offentligheten. I hvert fall nรฅr de kjรธrer pรฅ elektriske lobehjul. Nรฅ prรธver bรฅde hovedstedene i Frankrike og Spania รฅ fรฅ bukt med problemet.
Fรธrst valgte bystyret i Paris, som ellers รธnsker รฅ gjรธre livet svรฆrt vanskelig for bilistene, รฅ forby de elektriske lobehjulene. Og nรฅ fรธlger den spanske hovedstaden Madrid etter.
Dette skriver Bild pรฅ bakgrunn av et innlegg pรฅ det sosiale mediet X fra Madrids ordfรธrer Josรฉ Luis Martรญnez-Almeida.
โ Sikkerheten til innbyggerne i Madrid er vรฅr fรธrsteprioritet, skriver Martรญnez-Almeida.
LES OGSร : Salget av elbiler i Tyskland kollapser med 68,8 prosent
Ordfรธreren gjรธr det klart at forbudet gjelder allerede fra oktober 2024. Altsรฅ om under en mรฅneds tid. Det er 13 mรฅneder etter at de elektriske lobehjulene ble forbudt i Paris.
I den tyske byen Gelsenkirchen har ogsรฅ selskaper med elektriske lobehjul blitt kastet ut. Det skjedde tilbake i april, og forbudet var det fรธrste i sitt slag i Tyskland.
Hjemme er lobehjul ennรฅ ikke forbudt. Sรฅ de svever fortsatt i gatebildet i landets stรธrste byer. Siden 1. januar 2022 har det imidlertid vรฆrt lovpรฅlagt at de som kjรธrer elektrisk skovlhjul ogsรฅ skal bruke hjelm.
Skjer det ikke, og politiet ser det, koster det 1500 kroner i bot I samme hendelse ble det innfรธrt en promillegrense som er identisk med den bilistene skal forholde seg til. Nemlig 0,5 i promille. Noen sjรฅfรธrer har imidlertid ikke lenger lov til รฅ drikke i Danmark i det hele tatt. Les mer om det her .