Northvolt, som allerede har tapt en tosifret milliardkontrakt med BMW, varsler nå at bilbatterifabrikken snart går tom for penger.
Det burde vært så bra, men historien om svenske Northvolt har på mange måter endt opp med å bli et mareritt. Fabrikken trenger akutt penger.
Dette skriver Dagens Industri .
Ifølge media har selskapet flere svært akutte problemer. BMW har revet opp en kontrakt verdt 14 milliarder kroner på midten, flere ansatte har dødd under mystiske omstendigheter, og planen om nye fabrikker er lagt ned.
Kort tid etter at det kom frem at BMW har trukket tilbake gigantordren på elbilbatterier, kom det frem at Volkswagen vurderer å gjøre akkurat det samme. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Volkswagen-merket kan bli stengt av ny EU-regel
Det er imidlertid vanskelig å spå hvor mye penger Northvolt mangler. Selskapet er ikke børsnotert. Og ifølge media er det få som har tilgang til selskapets kontoer.
Ifølge DIs kilder skal Northvolt innen en uke legge frem en plan som skal holde gjenoppbygging og til slutt konkurs fra fabrikkporten.
Northvolt: "Ingen kommentar"
Ellers er det ikke mer enn åtte måneder siden at Northvolt tok opp et lån på 32,2 milliarder danske kroner fra ulike banker. Men det er usikkert hvor mye av disse pengene som er utbetalt. Blå. fordi batterifabrikken angivelig ikke kan oppfylle flere av lånebetingelsene.
– Det pågår en strategisk gjennomgang på Northvolt, som ble annonsert i juli. Vi er engasjert i en konstruktiv dialog med alle partnere, investorer og interessenter når vi beveger oss mot dens (gjennomgangens, red.) slutten.
– Vi kommenterer ikke spekulasjoner og vil formidle resultatet av den strategiske gjennomgangen når beslutningene er tatt, sier Matti Kataja, kommunikasjonssjef i Northvolt.
Hvis den svenske batteriprodusenten knekker nakken på grunn av pengemangel, blir det ikke det første konkursfallet blant underleverandører i år. Kjente selskaper som BBS og Recaro er på vei i samme retning.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!