Volvo kritiserer konkurrenter for bilutstyr på abonnement

Det har blitt mote. Men bilmerkene må generelt slutte å kreve abonnementsbetaling for utstyr i biler, sier Volvo.

Volvo mener at konkurrentene må kontrollere seg selv når de tar betalt for utstyr på abonnementsbasis. Merkets tekniske sjef Anders Bell synes uansett det er vanskelig å rettferdiggjøre forretningsmodellen.

Det sier han i et intervju til The Drive i forbindelse med presentasjonen av den ansiktsløftede XC90.

– Jeg ville selv synes det er vanskelig å betale for noe som jeg vet bilen allerede er utstyrt med.

– Så jeg kan forstå at det er kunder som reagerer negativt på det. Det må være en balanse i ting, sier Bell.

LES OGSÅ: Så mange bilister jukser over Storebæltbroen – hver dag

Han forstår at enkelte funksjoner kan kreve abonnementsbetaling. Men det må ikke bli slik at bilmerker bare utvikler programvare hvis de kan tjene milliarder på det.

Anders Bell understreker at han kun har hatt stillingen i Volvo i halvannet år. Så det er ikke alt konkurrentene har gjemt bak en betalingsmur over tid, han skal forholde seg til.

Men det er noen ting han godt kan tenke seg at bilistene må betale for i fremtiden. For eksempel live informasjon om trafikken.

– Vi gjør det alle allerede på telefonene våre. Det finnes ikke noe som heter gratis trafikkdata, så jeg tror det er akseptabelt.

Et av bilmerkene som har blitt rammet for å ta ekstra betalt for utstyr som allerede er i bilene er BMW. Faktisk har det tyske merket blitt så hardt rammet at de helt har måttet droppe for eksempel ekstrabetaling for oppvarmede seter.

Dette betyr imidlertid ikke at tyskerne har forlatt ideen om å tjene penger på biler og utstyret til dem etter selve kjøpet. Akkurat nå prøver BMW å betale for å aktivere chassiset som eierne allerede har betalt for.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...