Audis salg stupte i løpet av 2024. Verst var det hjemme i Tyskland. Totalt ligger merket nesten en kvart million biler bak sammenlignet med 2023.
Audis salgstall for 2024 viser en betydelig nedgang på nesten en kvart million biler.
Fallet kommer etter et rekordår i 2023 og er et uttrykk for utfordringene europeisk og spesielt tysk bilindustri står overfor.
Salget av Audi-biler falt med nesten 12 prosent i 2024 sammenlignet med året før. Det tilsvarer en nedgang på 224.000 solgte biler.
Salget av elbiler var også lavere enn i 2023, med et fall på åtte prosent til 164.000 solgte enheter. Spesielt det tyske markedet opplevde en betydelig nedgang, hvor salget falt med over 20 prosent.
Audi forklarer nedgangen med et generelt vanskelig økonomisk klima preget av stagnasjon og strukturelle problemer.
Den spente politiske situasjonen globalt bidrar ytterligere til utfordringene for bilindustrien og påvirker forbrukernes kjøpslyst.
– Rekordåret 2023 ble etterfulgt av et år der 'det generelle økonomiske miljøet var preget av stagnasjon og strukturelle problemer '.
– Men også at den spente politiske situasjonen byr på store utfordringer for hele bilbransjen. Noe som påvirker forbrukere over hele verden , skriver Audi.
Nedgangen i Audis salg har ført til bekymring for mulig tap av arbeidsplasser. Ifølge Manager Magazin forventes Audi å redusere antall stillinger på lønnslisten med 2000. I hvert fall på mellomlang sikt.
Boosted har tidligere kunnet fortelle at tyskernes tsjekkiske søstermerke Skoda nå gjør det bedre salgsmessig. Og til og med hjemme i Tyskland.
Media skriver også at målet er å kutte i arbeidsstyrken med totalt 15 prosent, noe som bare i Tyskland ville bety en reduksjon på rundt 4500 stillinger.
Det forventes at kuttene først og fremst vil ramme stillinger utenfor direkte bilproduksjon, for eksempel innen utvikling.
Audis økonomiske resultater i tredje kvartal 2024 viste et betydelig resultatfall. Dette skyldes blant annet kostnader knyttet til nedleggelsen av elbilfabrikken i Brussel, hvor Audi Q8 e-tron ble produsert.
Audi er imidlertid langt fra den eneste som lider. Faktisk er hele bilbransjen så presset at permitteringer og nedbemanning er en del av hverdagen. Det er imidlertid noen unntak. For eksempel sysselsatte ett bilmerke alene 200 000 nye mennesker på 3 måneder. Les mer om det her .