Volkswagen-konsernet, som eier Audi, er nå under et så stort økonomisk press at de vurderer å selge hele Formel 1-satsingen til et statlig fond fra Qatar.
Volkswagen vurderer å selge Audis Formel 1-prosjekt til Qatar for å dempe en økonomisk krise som truer hele konsernets eksistens.
En avtale om delvis eller fullstendig salg kan styrke Volkswagens kriserammede økonomi enormt i en tid hvor merket ikke engang tjener 1000 kr pr. solgt gatebil.
Samtidig vil et salg kunne opprettholde tilstedeværelsen av Audi-merket i Formel 1. I hvert fall foreløpig. Qatar Investment Authority (QIA), som er Qatars statlige investeringsfond, eier allerede en betydelig del av Volkswagen-konsernet, nevnes som en mulig kjøper.
Det skriver Auto Motor und Sport .
Audi gikk offisielt inn i Formel 1 i Belgias Grand Prix i 2022. Rett etterpå tok det tyske merket delvis over det sveitsiske laget Sauber i en avtale verdt 4,2 milliarder danske kroner.
LES OGSÅ: Nytt iPhone-problem rammer bare Tesla-eiere
Målet var å etablere Audi som Volkswagen-konsernets tilstedeværelse i Formel 1. Boosted har imidlertid siden kunnet fortelle at Audi faktisk vurderte å trekke seg fra sporten på grunn av feil for 8 milliarder kroner. Les mer om det her.
Men for å støtte Formel 1-prosjektet bygde Volkswagen en ny fabrikk i byen Neuburg. Hele anlegget er dedikert til utviklingen av den nåværende V6-hybridmotoren i Formel 1-regelverket.
Internt har imidlertid Audis Formel 1-prosjekt møtt flere utfordringer. Ledelsesendringer og strategiske hensyn har preget prosjektet, inkludert ansettelsen av tidligere Ferrari-teamsjef Mattia Binotto, som ble hentet inn for å stabilisere prosessen.
Audis nye administrerende direktør, Gernot Döllner, har ifølge flere medier uttalt seg åpent kritisk om både Formel 1 og merkets engasjement i motorsport. Disse interne hensynene har bidratt til ytterligere usikkerhet om hvorvidt Audi i det hele tatt vil stille når 2026-sesongen starter.
Motsatt har Qatar som land i flere år styrket sin satsing på motorsport og Formel 1. Qatar Airways fungerer som offisiell sponsor for Formel 1, og Lusail International Circuit er vertskap for den årlige Qatar Grand Prix.
Et mulig samarbeid eller en delvis overtakelse av Audis F1-prosjekt vil derfor kunne styrke Qatars tilstedeværelse i sporten og sikre fortsatt merkevarebygging for Audi i Formel 1, samtidig som det frigjør litt økonomi for Volkswagen.
Det er fortsatt ikke noe offisielt om en mulig exit fra Volkswagen-konsernet. Men Audis engasjement i motorsportens kongeklasse tviler mange på. Ryktebørsen er imidlertid ikke bare hos og rundt Audi. Et annet Formel 1-lag har nylig igjen måttet avvise at et salg er på vei. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!