Audis nye bilmerke heter ganske enkelt AUDI. Så skrevet med blokkbokstaver. Det er imidlertid kun kineserne som kan kjøpe bilene som er bygget på teknologi fra SAIC-gruppen.
I et forsøk på å styrke sin posisjon i det kinesiske markedet, lanserer Audi et nytt bilmerke. Merket, rettet utelukkende mot kinesiske forbrukere, vil bære navnet AUDI. Skrevet med store bokstaver.
Audi i Tyskland sier også at AUDI ønsker å skille seg fra resten av modellutvalget designmessig, slik at det ikke blir en tradisjonell Audi. De fire ringene som normalt utgjør Audis logo vil ikke bli å finne på de nye bilene. Boosted skrev allerede om det tidligere i år .
For å illustrere det nye designspråket har Audi presentert konseptbilen Audi E-Concept. Bilen har et design med rundere og mer bølgende former enn de som typisk forbindes med Audi, og instrumenteringen domineres av store skjermer. E-Concept har en lengde på 4,87 meter, som tilsvarer størrelsen på en Audi A5 Avant.
Den nye AUDI er en elbil med en rekkevidde på 700 kilometer og et 100 kWh batteri. Bilen er et resultat av et samarbeid mellom Audi og den kinesiske bilprodusenten SAIC.
– Ved å lansere dette nye merket for elektriske og intelligente modeller i Kina, bryter Audi ny mark for å gå inn i nye og mer teknologisk kunnskapsrike kundesegmenter, sier Audis administrerende direktør Gernot Döllner.
LES OGSÅ: Ladeoperatør har gått konkurs med enorm gjeld
Det nye bilmerket er et strategisk grep fra Audis side for å møte de spesifikke kravene og forventningene til det kinesiske markedet.
Kina er et av verdens største markeder for elbiler, og med AUDI håper Audi å tiltrekke seg en ny gruppe kunder som er interessert i avansert teknologi og et unikt design. Noe må uansett gjøres, for konsernets siste regnskap er dyster lesning. Audis fortjeneste har falt med hele 92 prosent.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!