Volvos nye batterifabrikk i den svenske byen Mariestad bruker vanvittige mengder strøm. I følge en avis like mye som forbruket til en halv million mennesker.
Volvos nye fabrikk for elektriske lastebiler i Mariestad trenger enorme mengder strøm. Faktisk så mye at det tilsvarer forbruket til rundt 500 000 mennesker.
Dette har skapt problemer for fabrikken ettersom planer om nødvendige strømforsyningslinjer har blitt forkastet.
Fabrikken ligger i byen Korstorp, hvor Volvo planlegger å produsere batterier til sine lastebiler. Avtalen om den 167 hektar store tomten ble inngått med den svenske kommunen i juli 2023. Målet er å skape 3000 nye arbeidsplasser ved fabrikken.
Prosjektet har imidlertid møtt flere utfordringer. Byggestarten, som opprinnelig var planlagt til 2024, er utsatt, og produksjonen forventes nå tidligst å starte en gang i 2030.
En av årsakene til forsinkelsen er lav etterspørsel etter elektriske lastebiler. I tillegg har Volvo nå et nytt problem å forholde seg til.
Når fabrikken går på full effekt, forventes strømforbruket å komme opp i 2255 GWH per år. Dette tilsvarer mengden strøm som en halv million mennesker bruker i hjemmene sine.
Dette skriver Mariestads-Tidningen .
Strømmen skulle leveres fra Ellevios nye kraftstasjon i Korstorp via fem koblingslinjer på 1200 meter hver. Men Energimarkedstilsynet har avslått Volvos søknad om å legge nødvendige høyspentlinjer.
– Vi har fått avslag rett før jul, og vi vil muligens anke det. Vi tenker på hva vi skal gjøre nå, sier Jörgen Gustafsson, kommunikasjonssjef i Volvo.
Å få tillatelse til høyspentlinjer, en såkalt nettkonsesjon, er en langvarig prosess. Volvo hadde håpet å få dispensasjon, men myndighetene avviste dette med den begrunnelse at forbindelseslinjene ikke ligger innenfor et område for industrietablering.
– At grunnen kan brukes til industriell virksomhet i fremtiden endrer ikke denne vurderingen.
Volvo vurderer å anke avgjørelsen til Mark- og miljøretten. Uansett utfall forsikrer selskapet at det ikke vil påvirke resten av prosessen med fabrikken.
– En fremtidig avgjørelse fra retten i begge retninger vil imidlertid ikke påvirke Volvos byggeprosess nevneverdig.
Det er bare en formalitet om hvordan man bygger elektriske linjer, sier Jörgen Gustafsson, ifølge lokalavisen.