Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk.

Porsche står overfor en utfordring med sin 911 GT3s ikke-turbo 4,0-liters sekssylindrede boksermotor.

Andreas Preuninger, leder for Porsches GT-divisjon, spår at motoren i sin nåværende form bare vil ha to til tre år igjen på markedet, da den må modifiseres for å møte de strengere Euro 7-utslippskravene som trer i kraft i 2026 .

Motoren har vært en sentral del av GT3-modellen siden 2018 og finnes også i ulike versjoner i 911 S/T, 911 GT3 RS, 718 Cayman GT4 RS og 718 Spyder RS.

Det er en av kun to Porsche-motorer som verken har tvungen induksjon eller hybridteknologi. Den andre finnes i 718 Cayman GTS 4.0 og 718 Boxster GTS 4.0.

– Det kunne leve evig hvis ikke lovverket endret seg. Jeg tror ikke vi kan takle Euro 7 uten elektrifisering eller turbo. (Slik det ser ut nå, red.) vi kan selge denne bilen i to år til, men det avhenger av markedene, sier Preuninger i et intervju med Autocar.

LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert

En mulig løsning er å implementere et hybridsystem i GT3, som minner om det som ble brukt i 911 GTS.

Systemet kombinerer en 3,6-liters boxermotor med en elektrisk motor innebygd i selve girkassen, og gir en total effekt på 473 hestekrefter. Konkurrenter som Lamborghini og Ferrari bruker allerede turboladede motorer eller hybridoppsett.

Preuninger påpeker imidlertid at de to 911-modellene har forskjellige bruksområder som krever forskjellige drivlinjer:

– I GTS er det et godt oppsett. I akselerasjon er den like rask som en GT3 og kanskje enda raskere fra start.

– Men det spiller ingen rolle for meg: for en GT3 er en straight bare forbindelsen mellom to hjørner. Selve systemet er den riktige tilnærmingen til å elektrifisere en sportsbil.

– Men det er en grunn til at vi ikke bruker det i GT3. Vi måtte ha brukt PDK II-girkassen fra vanlige Carrera, som er over 20 kilo tyngre enn vår sporty dobbelclutch.

Uansett hvilken løsning Porsche velger, er det sannsynlig at dagene til 911 GT3 uten turbo snart er en saga blott. Fremtiden er uansett usikker.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...