1. november, 2024

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk.

Porsche står overfor en utfordring med sin 911 GT3s ikke-turbo 4,0-liters sekssylindrede boksermotor.

Andreas Preuninger, leder for Porsches GT-divisjon, spår at motoren i sin nåværende form bare vil ha to til tre år igjen på markedet, da den må modifiseres for å møte de strengere Euro 7-utslippskravene som trer i kraft i 2026 .

Motoren har vært en sentral del av GT3-modellen siden 2018 og finnes også i ulike versjoner i 911 S/T, 911 GT3 RS, 718 Cayman GT4 RS og 718 Spyder RS.

Det er en av kun to Porsche-motorer som verken har tvungen induksjon eller hybridteknologi. Den andre finnes i 718 Cayman GTS 4.0 og 718 Boxster GTS 4.0.

– Det kunne leve evig hvis ikke lovverket endret seg. Jeg tror ikke vi kan takle Euro 7 uten elektrifisering eller turbo. (Slik det ser ut nå, red.) vi kan selge denne bilen i to år til, men det avhenger av markedene, sier Preuninger i et intervju med Autocar.

LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert

En mulig løsning er å implementere et hybridsystem i GT3, som minner om det som ble brukt i 911 GTS.

Systemet kombinerer en 3,6-liters boxermotor med en elektrisk motor innebygd i selve girkassen, og gir en total effekt på 473 hestekrefter. Konkurrenter som Lamborghini og Ferrari bruker allerede turboladede motorer eller hybridoppsett.

Preuninger påpeker imidlertid at de to 911-modellene har forskjellige bruksområder som krever forskjellige drivlinjer:

– I GTS er det et godt oppsett. I akselerasjon er den like rask som en GT3 og kanskje enda raskere fra start.

– Men det spiller ingen rolle for meg: for en GT3 er en straight bare forbindelsen mellom to hjørner. Selve systemet er den riktige tilnærmingen til å elektrifisere en sportsbil.

– Men det er en grunn til at vi ikke bruker det i GT3. Vi måtte ha brukt PDK II-girkassen fra vanlige Carrera, som er over 20 kilo tyngre enn vår sporty dobbelclutch.

Uansett hvilken løsning Porsche velger, er det sannsynlig at dagene til 911 GT3 uten turbo snart er en saga blott. Fremtiden er uansett usikker.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Media: Volkswagen stenger fabrikker – tusenvis skal permitteres

Volkswagen er nå under et slikt press at merket...

«Fat Stefan» avslører sannheten om den berømte Ferrari-krasj

Det er nå 18 år siden Stefan Erikson alias...

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen...

Bedre enn bensin, men spesialdrivstoff dør ut

I Danmark er det ikke registrert en eneste gassbil...

Tilgjengelig i Danmark – BYD Atto 3 mislykkes i viktig sikkerhetstest

Kinesiske BYD Atto 3, som bl.a. selges i Danmark,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...

Kjent motorsykkelmerke har alvorlige økonomiske problemer

Pierer Mobility AG, som eier motorsykkelmerker som KTM og MV Agusta, er nå i så alvorlige økonomiske problemer at ledelsen jobber med en redningsplan....

Ford lover at merkets elbiler ikke skal være kjedelige

Ford vil fortsette å bygge biler som er både morsomme og raske. Selv om bilene går på strøm. I alle fall hvis du spør...

Kia EV3 blir den første bilen noensinne med Carpay

Nye Kia EV3, som i Danmark koster fra 269.990 DKK, får såkalt CarPay. Det er merkets båter for å takle for eksempel betalingsparkering. Med...

Kort 1 km/t for fort – nå skylder han faren 223.000 kr.

Etter dansk eksempel går politiet i Østerrike etter gale sjåfører. En BMW ble stoppet fordi hastigheten var 1 km/t for høy. Nå skylder eieren...

Tesla har nå selvbetjente prøvekjøringer i Danmark

Nå kan du komme nær Tesla uten Tesla. Altså uten at en Tesla-ansatt puster ham i nakken. De kontaktløse prøvekarusellene kommer også til Danmark....

Det er det elbileiere hater mest med bilene sine

Elbiler verken har eller er nødvendigvis svaret på alt. Selv blant eierne er det tydelige ankre. Det viser en ny svensk studie. Elbileiere har...

Neste Mercedes CLA får en Volvo-motor fra Kina

Mercedes må redde. Derfor får neste CLA i serien en motor fra Volvo som allerede er på lager i Kina. Nye Mercedes CLA vil...