22. januar, 2025

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer.

Volkswagen har allerede investert 42 milliarder danske kroner i den amerikanske elbilprodusenten Rivian, og nå vil den tyske bilgiganten øke eierandelen.

Volkswagen ser på seg selv som en mentor for Rivian og tror pengene fra Wolfsburg kan gi det unge bilmerket en fordel i en svært konkurranseutsatt bransje.

Volkswagens administrerende direktør, Oliver Blume, sier til det tyske magasinet Spiegel at et selskap på Volkswagens størrelse har unike fordeler.

– Vi vurderer for eksempel å dele moduler og samle innkjøpsvolumet, sier han og understreker at «Volkswagenkonsernet gir store muligheter for et lite merke som Rivian».

Volkswagens finansielle styrke og store innkjøpsvolum kan med andre ord bidra til å effektivisere produksjonskostnader og forsyningskjedeutfordringer for Rivian, samtidig som begge merkene drar nytte av å dele teknologi.

Rivian spiller en sentral rolle i utviklingen av neste generasjons elektronikkarkitektur, som Volkswagen planlegger å implementere i den fremtidige modellserien.

Rivians utviklere og ingeniører leder arbeidet med å utvikle et strømlinjeformet system som ifølge Volkswagen skal revolusjonere elbilen.

Den nye plattformen vil redusere kompleksiteten til dagens systemer. Der dagens Volkswagen-biler bruker opptil 100 kontrollenheter, vil det nye oppsettet bruke kun syv kompakte kontrollenheter for å kontrollere kritiske systemer.

Disse enhetene vil integrere mikrobrikkene som bilindustrien ropte etter for bare noen få år siden, sensorer og kabler for å håndtere alt fra infotainment til avanserte førerassistentsystemer.

Blant de første av VW-konsernets biler som skal bygges på den nye arkitekturen er Porsches kommende syvseters K1 SUV og neste generasjons VW Golf.

Volkswagens gjenopplivede Scout-merke vil også dra nytte av partnerskapet, ettersom Terra- og Traveler-modellene vil inkludere Rivians avanserte teknologi.

Volkswagen ser ut til å følge Rivians lansering av R1T- og R1S-modellene med den nye Scout-familien. I likhet med Rivian-modellene er Terra og Traveler en pickup og en SUV som deler mange komponenter.

Blume understreker imidlertid at Scout ikke har som mål å konkurrere direkte med Rivian.

– Korrettene er posisjonert helt annerledes på markedet, mener han.

LES OGSÅ: 7 av 10 sjåfører innrømmer samme problem i trafikken

Scout-modeller starter på rundt $45.000, mens Rivian R1-modeller starter på rundt $70.000.

Rivian planlegger også å lansere mindre og billigere R2- og R3-modeller i løpet av de kommende årene, med priser rundt henholdsvis $45.000 og $37.000. Produksjonen forventes imidlertid ikke å starte før tidligst i slutten av 2026.

Den første Volkswagen-modellen med Rivians elektronikkarkitektur er ventet på veiene året etter. Det er trolig den neste Golfen i serien. Det er allerede bekreftet at Rivian skal utvikle store deler av bilen.

Volkswagen sier imidlertid ikke noe om hvor pengene til et videre utkjøp i Rivian skal komme fra. Motsatt var det ikke mange månedene siden at merkevarens økonomidirektør annonserte at tyskerne ville gå tom for penger innen 2 til 3 år dersom trenden ikke snus.

Latest

Don't miss

Dansk professor blir kritisert for å snakke negativt om elbiler

Den danske professoren Morten Sommer (DTU) får nå kritikk...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan...

Teamsjef avslører Kevin Magnussens nye rolle i Haas

Kevin Magnussen fortsetter å synge for Haas, selv om...

Seer-godkjent Subaru som 'aldri' kan repareres

En synsk og en bilforhandler har fått ørene i...

Samsung hevder å ha revolusjonert elbiler

Sørkoreanske Samsung hevder nå å ha utviklet et såkalt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...