Selv om automatgiret stadig presser det manuelle giret lenger og lenger ut, nekter Porsche å gi slipp. De tre pedalene er «superviktige», sier merket.
Porsche insisterer på at manuelle girkasser er en viktig del av bilene deres, spesielt i en tid da automatgir dominerer markedet.
Andreas Preuninger, leder for Porsches GT-avdeling, sier at det er viktig for ham at den manuelle girkassen alltid er et alternativ.
– For meg personlig har det alltid vært superviktig å ha en manuell girkasse.
Selv om den manuelle girkassen er en utdøende rase, og selv i Danmark, hvor den en gang var den vanligste på grunn av avgifter, er den i ferd med å bli en saga blott, holder Porsche på tradisjonen.
I fremtiden vil Porsche 911-programmet inneholde minst én modell med manuell girkasse. Preuninger, som selv foretrekker manuell girkasse, bekrefter dette i et nytt intervju .
"Jeg har ikke noe imot å skifte gir, selv på banen, vel vitende om at PDK er raskere," sier han.
Denne kunngjøringen kommer kort tid etter at Porsche fjernet den manuelle girkassen fra basismodellen 911 Carrera S. Dette etterlater GT3 og Carrera T som de eneste gjenværende modellene med manuell girkasse i Porsches modellutvalg.
GT3, som er ansiktsløftet i 2025, er nå den eneste Porsche hvor kjøperen kan velge mellom manuell girkasse eller Porsches PDK dobbelclutch girkasse
I USA, som er et av de viktigste markedene for tyskere, er kundene delt inn i to leire. 46 prosent velger manuell girkasse i normal GT3, mens 75 prosent vil ha tre pedaler i den mer «dempete» Touring-modellen.
Preuninger understreker viktigheten av alternativer og sier at han allerede la den manuelle girkassen på bordet under utviklingen av 991-generasjonen av 911. Det burde være en mulighet. Det skjedde også med 911 R.
– 911 R var mer eller mindre utviklingsprosjektet for girkassen vi fortsatt har i dag, sier han.
Til tross for at dobbeltclutch-girkassene har blitt bedre, er ikke Preuninger bekymret for at manuelle girkasser forsvinner på grunn av utslippskrav.
Han argumenterer for at manuell gir faktisk bidrar til lavere forbruk og utslipp.
– Den manuelle girkassen er faktisk lettere, noe som bidrar til bedre forbruk og mindre utslipp, og du har flere hestekrefter tilgjengelig fordi den indre motstanden i en manuell girkasse er betydelig lavere enn i en PDK-girkasse, forklarer han.
Preuninger legger til at i den virkelige verden bruker en bil med manuelt gir mindre drivstoff og slipper dermed ut mindre CO2 enn en tilsvarende bil med PDK.
Manuell girkasse ser ut til å bli værende i GT3, akkurat som den ekstremt turtunge boxermotoren med seks sylindre ikke skal noen vei. Men for å overholde stadig strengere utslippskrav, må Porsche bruke så mange som fire katalysatorer.
For å opprettholde de 502 hestekreftene som en GT3 skal ha, har ingeniørene gitt motoren nye kammer, nye gasshus og en rekke andre små endringer. Ifølge Preuninger er det en utfordring det er verdt å ta fatt på.