Biler med manuell girkasse er «superviktig», sier Porsche

Selv om automatgiret stadig presser det manuelle giret lenger og lenger ut, nekter Porsche å gi slipp. De tre pedalene er «superviktige», sier merket.

Porsche insisterer på at manuelle girkasser er en viktig del av bilene deres, spesielt i en tid da automatgir dominerer markedet.

Andreas Preuninger, leder for Porsches GT-avdeling, sier at det er viktig for ham at den manuelle girkassen alltid er et alternativ.

– For meg personlig har det alltid vært superviktig å ha en manuell girkasse.

Selv om den manuelle girkassen er en utdøende rase, og selv i Danmark, hvor den en gang var den vanligste på grunn av avgifter, er den i ferd med å bli en saga blott, holder Porsche på tradisjonen.

I fremtiden vil Porsche 911-programmet inneholde minst én modell med manuell girkasse. Preuninger, som selv foretrekker manuell girkasse, bekrefter dette i et nytt intervju .

"Jeg har ikke noe imot å skifte gir, selv på banen, vel vitende om at PDK er raskere," sier han.

Denne kunngjøringen kommer kort tid etter at Porsche fjernet den manuelle girkassen fra basismodellen 911 Carrera S. Dette etterlater GT3 og Carrera T som de eneste gjenværende modellene med manuell girkasse i Porsches modellutvalg.

GT3, som er ansiktsløftet i 2025, er nå den eneste Porsche hvor kjøperen kan velge mellom manuell girkasse eller Porsches PDK dobbelclutch girkasse

I USA, som er et av de viktigste markedene for tyskere, er kundene delt inn i to leire. 46 prosent velger manuell girkasse i normal GT3, mens 75 prosent vil ha tre pedaler i den mer «dempete» Touring-modellen.

Preuninger understreker viktigheten av alternativer og sier at han allerede la den manuelle girkassen på bordet under utviklingen av 991-generasjonen av 911. Det burde være en mulighet. Det skjedde også med 911 R.

– 911 R var mer eller mindre utviklingsprosjektet for girkassen vi fortsatt har i dag, sier han.

Til tross for at dobbeltclutch-girkassene har blitt bedre, er ikke Preuninger bekymret for at manuelle girkasser forsvinner på grunn av utslippskrav.

Han argumenterer for at manuell gir faktisk bidrar til lavere forbruk og utslipp.

– Den manuelle girkassen er faktisk lettere, noe som bidrar til bedre forbruk og mindre utslipp, og du har flere hestekrefter tilgjengelig fordi den indre motstanden i en manuell girkasse er betydelig lavere enn i en PDK-girkasse, forklarer han.

Preuninger legger til at i den virkelige verden bruker en bil med manuelt gir mindre drivstoff og slipper dermed ut mindre CO2 enn en tilsvarende bil med PDK.

Manuell girkasse ser ut til å bli værende i GT3, akkurat som den ekstremt turtunge boxermotoren med seks sylindre ikke skal noen vei. Men for å overholde stadig strengere utslippskrav, må Porsche bruke så mange som fire katalysatorer.

For å opprettholde de 502 hestekreftene som en GT3 skal ha, har ingeniørene gitt motoren nye kammer, nye gasshus og en rekke andre små endringer. Ifølge Preuninger er det en utfordring det er verdt å ta fatt på.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...