Volvo Cars er opptatt av å unngå de økte straffetollene fra EU. Derfor flytter merket nå store deler av produksjonen til Belgia. Det trengs 350 nye personer.
Volvo kan bli satt under alvorlig økonomisk press av EUs straffetoll på kinesiske elbiler. Derfor har merket valgt å flytte store deler av produksjonen til Europa. Det betyr at hundrevis av nye medarbeidere må finnes.
Flyttingen av produksjonen til Volvos fabrikk i Gent, Belgia, forventes å skape mange nye arbeidsplasser. Og ikke bare direkte på fabrikken, men hos flere underleverandører.
Det er allerede planer om å ansette 350 nye medarbeidere som skal sette sammen EX30-modellen for det europeiske markedet.
Selv om dette i utgangspunktet er tidsbegrensede kontrakter, er det fortsatt en positiv utvikling for lokal økonomi og sysselsetting.
Det mener en rekke underleverandører som har fått tilbud om mer arbeid. Volvo forteller at de ser etter både folk med erfaring fra bransjen og helt nye ansikter.
EX30-modellen har vært en kommersiell suksess for Volvo og er for tiden den tredje mest solgte elbilen i Europa.
Bilen er også en hit her hjemme. Bare i 2024 mottok Volvo i Danmark over 2700 eksemplarer av modellen på danske bilskilt. Det tilsvarer 1,6 prosent av alle solgte biler i fjor.
Til nå har imidlertid disse bilene primært blitt sendt fra Kina. Men langt fra alle bilmerker er glade for straffetariffene.
Paradoksalt nok er BMW et av de merkene som har klaget høyest. Tyskerne vil heller konkurrere med kineserne uten straffetoll.
Tilbake hos Volvo i Belgia forventes flyttingen fra Kina å øke produksjonen ved Ghent-fabrikken. Her ble det i løpet av 2024 opplevd en nedgang i samlebånd.
Samtidig vil det også komme underleverandører som er avhengige av bilindustrien til gode. En av disse er Adient, en bilseteprodusent, som har en fabrikk i den belgiske byen Assend.
Volvo har allerede bedt Adient om å produsere setene til de europeiske EX30-modellene. Det betyr at én underleverandør alene søker etter minst 100 nye personer.
– Dette er gode nyheter for oss, sier en Adient-sjef til VRT -mediet.
EUs straffetoll på elbiler har vært et kontroversielt tema. Flere bilprodusenter, inkludert Volvos eier Geely, har kritisert den og til og med saksøkt EU-kommisjonen. Tesla har gjort det samme.
Volvo er imidlertid ikke den eneste bilprodusenten som for tiden ansetter. Mens Volkswagen-konsernet planlegger å kutte opptil 35 000 jobber innen 2030, er andre merker som Toyota aktivt på jakt etter nye medarbeidere.
Toyotas fabrikk i Frankrike har et akutt behov for over 600 ansatte og mangler også minst 100 nye ansatte hver måned. Les mer om det her .
Dette kan være en trøst for de mange som nå mister jobben. De siste tallene viser at de største selskapene alene permitterte 54.000 personer i bilindustrien i fjor.