General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med L87-motoren.
General Motors (GM) opprettholder sin tro på V8-motoren.
Bilgiganten har hevet taket for en massiv investering på 6 milliarder kroner. Pengene skal finansiere utvikling og produksjon av en ny, sjette generasjons V8-motor.
De nye motorene er beregnet for populære modeller som Chevrolet Silverado og GMC Sierra. Investeringen kommer etter en periode med utfordringer, inkludert en større tilbakekalling av L87 V8-motoren.
Den betydelige summen vil primært bli tildelt GMs Tonawanda Propulsion-fabrikk i New York.
Dette er hva Carscoops skriver.
Selskapet beskriver det selv som den største enkeltinvesteringen i en fabrikk noensinne. Denne investeringen understreker GMs fortsatte satsing på V8-teknologi.
Investeringsbeslutningen kommer etter en periode med problemer for GM. I begynnelsen av mai 2024 måtte selskapet tilbakekalle over 721000 biler.
De var alle utstyrt med en 6,2-liters L87 V8-motor, produsert mellom 2021 og 2024. Et av tiltakene for å bøte på problemene var å skifte motorolje på de berørte enhetene.
Med den nye investeringen prøver General Motors å signalisere at V8-motoren fortsatt har en fremtid. Det amerikanske bilkonsernet ønsker å vise at de fortsatt ser potensial i den tradisjonelle motortypen, selv i en tid med økt fokus på elektrifisering.
Den kommende V8-motoren blir den sjette generasjonen fra GM. Det er fortsatt få detaljer om spesifikasjonene.
GM opplyser imidlertid at motoren vil tilby forbedret ytelse. Den vil også være mer drivstoffeffektiv sammenlignet med nåværende modeller. Nye innovasjoner innen forbrenningsteknologi og varmehåndtering vil bli implementert.
Fremtidens motorer for Chevrolet og GMC
Til sammenligning yter GMs nåværende 5,3-liters V8-motor 355 hestekrefter. Den har et dreiemoment på 519 Nm. Forventningene til den nye generasjonen er derfor høye.
Flere kjente og store modeller fra GMs portefølje vil bli utstyrt med den nye V8-motoren. Det inkluderer Chevrolet Silverado, Chevrolet Tahoe og Chevrolet Suburban.
Fra GMC-merket gjelder dette modellene Sierra, Yukon og Yukon XL. Dette er vanligvis biler der veigrep og motorkraft er viktige salgsargumenter.
Produksjonen av de nye V8-motorene forventes å starte om omtrent to år. Før den tid vil fabrikken i Tonawanda i New York sannsynligvis gjennomgå omfattende renoveringer og oppgraderinger. Fabrikken har en lang historie og har vært i drift i 87 år.
Mary Barra, administrerende direktør i General Motors, er fornøyd med at pengene til de nye V8-motorene nå er funnet.
– Vi fortsetter å innovere motorene vi bygger der for å gjøre dem mer drivstoffeffektive og mer effektive, noe som vil hjelpe oss med å levere biler i verdensklasse til kundene våre i mange år fremover.
Den tidligere nevnte tilbakekallingen av L87 V8-motorer har imidlertid ført til ytterligere komplikasjoner for GM. Opprinnelig anbefalte GM bruk av en 0W-20 motorolje. Den ble senere byttet til en 0W-40 olje.
Søksmål etter økt drivstofforbruk
Denne 0W-40 motoroljen har høyere viskositet. Dette gir bedre beskyttelse av motorens indre komponenter.
Ulempen er imidlertid at den høyere viskositeten kan føre til en forringelse av motorens drivstofføkonomi. Den økte smøreevnen forårsaker også økt motstand i motoren, noe som resulterer i høyere drivstofforbruk.
Som en konsekvens av den forverrede drivstofføkonomien har en gruppe berørte bileiere i USA anlagt et gruppesøksmål mot General Motors.
De krever kompensasjon for de økte drivstoffkostnadene som følge av oljeskiftet. Det blir interessant å følge utviklingen i både V8-initiativet og søksmålet.