Faraday Future, en gang kalt den nye Tesla, sliter med å overleve. Bilmerket har bare solgt to biler i første kvartal av 2025.
Bilmerket Faraday Future, tidligere kalt en seriøs Tesla-konkurrent, har hatt en mer enn skuffende start på 2025.
Bilmerket solgte bare to eksemplarer av sin eneste bil, FF91, i årets første kvartal. Dette bringer det totale salget av FF91 til bare 16 biler siden produksjonen startet i mars 2023.
Ifølge merkets siste innlevering til det amerikanske finanstilsynet (SEC) har de solgt én bil i California. Mens den andre ble sendt til New York.
De skuffende tallene understreker de store utfordringene Faraday Future står overfor.
Produksjonen av FF91 startet i mars 2023. Og i løpet av samme år ble det solgt ti biler. I hele 2024 ble det bare solgt fire biler.
Med de to siste salgene i 2025 er det nå 16 biler på veiene. Det er mye som tyder på at kjøperne først og fremst er tålmodige, tidlige investorer.
Faraday Future hadde ellers store ambisjoner. De presenterte prangende prototyper og kom med dristige påstander.
Merkets SoMe-avdeling nølte ikke med å utfordre Tesla og Elon Musk. Den gang var målet å bli en reell konkurrent i elbilmarkedet.
Kontrasten til dagens realiteter er derfor enda større enn salgstallene tilsier. Bilmerkets overlevelse ser nå ut til å avhenge av et betydelig strategiskifte.
Faraday Future endrer kurs: Nytt FX-modellprogram og Super One
Faraday Future prøver nå å snu på rollene med en ny og mer jordnær tilnærming. En ny FX-modellserie er på vei. Den første modellen i serien blir Super One, en elektrisk minivan.
Super One må være det Faraday tjener penger på. Derfor må også prisen presses ned. Analytikere forventer en pris på rundt 50000 dollar
Dette tilsvarer omtrent 344000 danske kroner. Den offisielle presentasjonen av Super One er planlagt til slutten av juni.
FX-serien av biler vil også inkludere en crossover på størrelse med en Toyota RAV4. Den modellen forventes å bli lansert senere i år. Det markerer et klart skifte fra det opprinnelige fokuset på de dyrere bilene.
Faraday Future hevder at de har 1300 forhåndsbestillinger av Super One. Bestillingene skal angivelig komme fra to amerikanske selskaper.
Pengene er visstnok sikret fordi de betales som ikke-refunderbare depositum.
Det skal imidlertid bemerkes at de såkalte forpliktelsene ikke er bindende. I realiteten er dette selskaper som har sagt at de er interessert i å kjøpe. De kan ikke faktisk tvinges til å gjøre det.
Overlev bare hvis den elektriske minivanen blir en suksess
For et bilmerke som en gang drømte om å konkurrere direkte med Tesla, er situasjonen alvorlig.
Faraday Futures fremtid avhenger nå av om markedet vil akseptere en elektrisk minivan. Det er en stor satsing for et bilmerke som er lite på alle måter.
Tiden vil vise om overgangen til mer budsjettvennlige modeller kan redde Faraday Future. Men hvis Faraday brekker nakken, vil de langt fra være de første.
Nylig har en rekke bilmerker og leverandører i bilbransjen blitt tvunget til konkurs. Her er kollapsen hos Fisker Inc. en av de dyreste.
Bilfabrikken Magna Steyr, som bygde biler for Fisker i Østerrike, mener de har milliarder av kroner i konkursboet sitt. Les mer om det her .