Hvorfor skulle vi det, er svaret fra BMWs utviklingssjef Frank Weber, hvis du spør ham om biler med en rekkevidde på 1.000 kilometer.
Mange dieselbiler kan enkelt kjøre 1000 kilometer på full tank. Men det er ikke noe elbiler skal kunne.
I hvert fall ikke ifølge BMWs utviklingssjef Frank Weber. Det gjør han veldig tydelig i et intervju med Automotive News .
– Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med større og større kapasitet. For da gir ikke elbiler mening lenger, slår Weber fast.
Utviklingssjefen tror også at BMW-kundene er fornøyde med at de ikke kan gå lenger enn 400 til 500 kilometer på en enkelt lading.
Frank Weber forsvarer avgjørelsen med BMWs neste serie elbiler, som er basert på den såkalte Neue Klasse-plattformen. Tyskerne hevder at de har funnet en måte å pakke batteriene slik at de har 30 prosent større energitetthet.
På vanlig engelsk betyr dette kortere ladetider. I hvert fall i teorien. BMW sier det skal være mulig å lade for 300 kilometers kjøring «innen 10 minutter». Merket må imidlertid fortsatt bevise om det faktisk lar seg gjøre.
– Basert på dataene vi har, kjører folk sjelden lenger enn noen hundre kilometer (om gangen, red.) i en elbil, sier Weber.
Utviklingssjefen sier også at det vil være «en unødvendig belastning for miljøet» å lage elbiler som er i stand til å kjøre for eksempel 1000 kilometer på én lading.
De såkalte solid-state-batteriene, som har blitt varslet av mange i minst like mange år som den virkelige revolusjonen innen elbiler, er også et stykke unna. Minst to til tre generasjoner med utvikling, mener Weber.
Det avhenger bl.a. sammen med at bilprodusentene ifølge utviklingssjefen har gjort store investeringer i dagens batteriteknologi, må disse først hentes hjem. Og det må sjåførene betale for, selv om det finnes bedre teknologier.