BMW krever at elbiler får eget kjørefelt på motorveien

BMW ser helst at elbilene får eget kjørefelt på motorveien. Det burde få flere til å velge en, sier produksjonssjef Milan Nedeljković.

Ulike regjeringer er ikke de eneste som mener at folk i elbiler bør støttes. BMW mener det også.

Faktisk er merkets produksjonssjef, Milan Nedeljković, klar til å gå så langt for folk i elbiler at han nå kommer med flere kontroversielle forslag på vegne av det tyske merket.

Det kommer frem i et intervju som han har gitt til mediet Münchner Merkur .

– For eksempel privilegert tilgang til bysentrum, gratis parkering eller et spesialfelt på motorveien.

LES OGSÅ: Motor død av feil sier FDM – Citroën nekter å hjelpe Eva

– Hvis du stadig blir forbikjørt av elbiler når du står fast i en trafikkork, vil mange sikkert vurdere å bytte til elbil, sier Nedeljković.

Uttalelsene skal ikke bare sees på som et uttrykk for at BMW ønsker å selge flere elbiler. Merket fra München er direkte tvunget til å gjøre det fra 1. januar 2025. I hvert fall hvis de vil unngå boder fra EU.

Neste år skjerper EU kravene til den totale mengden CO2 som bilmerkenes modellprogrammer skal slippe ut. Og det er ikke BMW helt fornøyd med.

Faktisk har Nedeljkovićs øverste sjef, Oliver Zipse, allerede sagt at BMW burde få lov til å forurense mer. Volkswagen mener det samme på andre måter. Les mer om det her .

Tilbake hos BMW mener Nedeljković at forslaget hans er et alternativ til EUs planlagte forbud mot forbrenningsmotoren. Noe han – i fellesskap med de andre BMW-sjefene – allerede ikke gir mye for.

Produksjonslederens idé er imidlertid ikke ny. Faktisk avviste den tyske regjeringen nøyaktig det samme tiltaket for ett år siden. Det vil si med den forskjellen at spesialsporet på motorveien også skal brukes av den kollektive busstrafikken.

BMW – eller som nevnt Volkswagen – er ikke de eneste som kjenner på presset i bilbransjen. Tvert imot er et større blodbad på gang, som flere selskaper allerede har falt til.

Hjulselskapet BBS står foran sin 5. konkurs i selskapets historie, Recaro er på vei i samme retning. Og det kinesiske bilmerket HiPhi annonserte i forrige uke at etter ikke å ha bygget biler siden i fjor, bøyer det seg. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...