Til tross for fortsatt utvikling av forbrenningsmotoren kan ikke moderne biler oppfylle EUs stadig strengere krav. BMW og Volkswagen skal få slippe ut mer og dermed unngå ville boder.
I en tid hvor bilmerkene nærmest står på rekke og rad for å tegne tak for elbiler i landet, skal BMW og Volkswagen-konsernet få forurense mer.
Eller i alle fall mer enn EU i dag lar nye biler skru på når det kommer til CO2-utslipp.
Helt konkret tror verken Volkswagen eller BMW at de kan oppfylle EUs stadig strengere utslippskrav. Så for å unngå stall vil bilene ha hevet forurensningsgrensen.
Det skriver Automotive News .
LES OGSÅ: Hellas forbyr fulladede elbiler på ferger
– Det gir ikke mening at bransjen må betale bøter når rammebetingelsene for utviklingen av elbilen ennå ikke er på plass, sa Volkswagen Group-sjef Oliver Blume da selskapet la fram årsregnskapet for 2023.
Heller ikke hos BMW er de fornøyd med utsiktene til boder i en størrelsesorden som ser ut som milliarder av kroner. De forholdene er urimelige, sier direktør Oliver Zipse.
– Ved utgangen av 2025 vil verden finne ut at det ikke er så lett. Og da vil presset på den europeiske bilindustrien bli betydelig, sa Oliver Zipse under en mote der merket publiserte årsregnskapet.
Det er ikke til å ta feil av situasjonen bilprodusentene står overfor heller. Det skal betales 95 euro pr gram CO2, overskrides grenseverdien. Det beløpet må da multipliseres med antall biler de enkelte merkene har bygget.
Volkswagen-konsernet alene kan derfor se frem til en bod på i underkant av 30 milliarder danske kroner dersom dagens stallsystem tas opp til ny vurdering.
Derimot har ingen av bilmerkene sagt at de skal få lov til å ignorere elbiler fullstendig. Volkswagen, for eksempel, insisterer fortsatt på at de kun skal selge elbiler i Europa i 2033. Hos BMW er det forventet at halvparten av salget vil utgjøre nye elbiler i 2030.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!