BMW og Volkswagen skal få slippe ut mer C02

Til tross for fortsatt utvikling av forbrenningsmotoren kan ikke moderne biler oppfylle EUs stadig strengere krav. BMW og Volkswagen skal få slippe ut mer og dermed unngå ville boder.

I en tid hvor bilmerkene nærmest står på rekke og rad for å tegne tak for elbiler i landet, skal BMW og Volkswagen-konsernet få forurense mer.

Eller i alle fall mer enn EU i dag lar nye biler skru på når det kommer til CO2-utslipp.

Helt konkret tror verken Volkswagen eller BMW at de kan oppfylle EUs stadig strengere utslippskrav. Så for å unngå stall vil bilene ha hevet forurensningsgrensen.

Det skriver Automotive News .

LES OGSÅ: Hellas forbyr fulladede elbiler på ferger

– Det gir ikke mening at bransjen må betale bøter når rammebetingelsene for utviklingen av elbilen ennå ikke er på plass, sa Volkswagen Group-sjef Oliver Blume da selskapet la fram årsregnskapet for 2023.

Heller ikke hos BMW er de fornøyd med utsiktene til boder i en størrelsesorden som ser ut som milliarder av kroner. De forholdene er urimelige, sier direktør Oliver Zipse.

– Ved utgangen av 2025 vil verden finne ut at det ikke er så lett. Og da vil presset på den europeiske bilindustrien bli betydelig, sa Oliver Zipse under en mote der merket publiserte årsregnskapet.

Det er ikke til å ta feil av situasjonen bilprodusentene står overfor heller. Det skal betales 95 euro pr gram CO2, overskrides grenseverdien. Det beløpet må da multipliseres med antall biler de enkelte merkene har bygget.

Volkswagen-konsernet alene kan derfor se frem til en bod på i underkant av 30 milliarder danske kroner dersom dagens stallsystem tas opp til ny vurdering.

Derimot har ingen av bilmerkene sagt at de skal få lov til å ignorere elbiler fullstendig. Volkswagen, for eksempel, insisterer fortsatt på at de kun skal selge elbiler i Europa i 2033. Hos BMW er det forventet at halvparten av salget vil utgjøre nye elbiler i 2030.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...