På hovedkontoret i München mener BMW-toppen at store skjermer i biler risikerer å bli forbudt fordi de stjeler sjåførenes oppmerksomhet.
BMW mener at store skjermer i biler kan stjele førerens oppmerksomhet og svekke kjøreopplevelsen. I stedet for å følge trenden med å bygge stadig større infotainmentskjermer i biler, har BMW utviklet et nytt system kalt Panoramic iDrive.
Systemet har en diamantformet infotainmentskjerm i midten av dashbordet og en smal panoramaskjerm som går langs frontruten. Den skjermen inneholder informasjon om bilen og kan tilpasses individuelt.
BMWs utviklingssjef, Frank Weber, sier i et nytt intervju at «de store TV-skjermene» i en bil kan «koble sjåføren fra veien».
Han mener at det å fortsette å øke størrelsen på skjermer ikke er den rette løsningen. I stedet fokuserer BMW på å koble føreren med rattet, bilen og veien.
Panoramic iDrive introduserer også en ny måte å samhandle med bilens systemer. Den tradisjonelle iDrive-knappen i midtkonsollen forsvinner etter 24 år. Les mer om det her.
I stedet må infotainmentsystemet styres via en berøringsskjerm og fysiske knapper på rattet. BMW er forøvrig ikke den eneste som går tilbake til fysiske knapper. Både Hyundai og Volkswagen har erkjent at kunder ikke liker berøringsskjermer til alt.
Snart blir også de fysiske knappene et krav. I hvert fall hvis bilmerkene vil score toppkarakter når Euro NCAP knuser bilene deres i sikkerhetens navn.
Panoramaskjermen i de nye BMW-ene kan tilpasses i seks store felt, og det er 22 forskjellige såkalte widgets å velge mellom. Føreren kan til og med deaktivere to segmenter på passasjersiden av skjermen for et mer minimalistisk utseende.
Alle fremtidige BMW-modeller vil være utstyrt med Panoramic iDrive. Den første modellen med det nye systemet vil være andre generasjon iX3. Størrelsen på skjermene vil imidlertid variere avhengig av utstyrsnivå.