En patentsøknad innlevert av BMW til det europeiske patentkontoret avslører at merket vil utvikle et usynlig solskjerm for biler.
BMW har sendt inn en patentsøknad til det europeiske patentkontoret som beskriver et usynlig solskjerm for biler.
Solskjermen er laget av et materiale som først blir ugjennomsiktig når det er nødvendig å blokkere solen, og forblir gjennomsiktig resten av tiden.
I tradisjonelle biler er ikke solskjermene i veien når de brettes opp mot taket. De blir først et problem i biler med panoramatak, fordi skjermene sitter mot en stort sett gjennomsiktig bakgrunn og kan forringe den romslige følelsen som et glasstak normalt gir kupeen.
Det er ingen måte å skjule dem helt når de ikke er i bruk. Bilprodusentene prøver å løse dette ved å gjøre solskjermene smalere slik at de kan skjules mot frontruten og ikke overlapper glasset.
Ulempen er at skjermene kanskje ikke er store nok til å stenge ute solen når det virkelig trengs.
I tillegg reagerer elektrokromt glass for tregt til å brukes som et raskt skjold mot solens stråler.
BMWs løsning er å lage en skjerm av et gjennomsiktig materiale slik at den effektivt blir usynlig uten å blokkere sikten til et panoramatak.
Solskjermen kan da gjøres ugjennomsiktig på et øyeblikk, antagelig på samme måte som glasstak fra bilprodusenter som Porsche kan gjøres øyeblikkelig ugjennomsiktig med et trykk på en knapp.
BMW går et skritt videre. Tyskerne mener at systemet også kan ta hensyn til og reagere på faktorer som tid, sted og vær for automatisk å gjøre solskjermen ugjennomsiktig. Det samme må kunne se ved fysisk berøring.
BMW opplyser ikke hva de mener den nye oppfinnelsen skal være laget av. Men det må nok være et helt gjennomsiktig materiale som plast eller glass. Men som Carmoses påpeker, etterlater det noen utfordringer å overvinne, for eksempel:
- At den setter spørsmålstegn ved sikkerheten sammenlignet med en skjerm laget av mykere plast
- Det glasset avslører lettere stygge flekker og fingeravtrykk
- For å tilby separate solskjermer for rutebåter og passasjerer eller for å beholde dagens svingbare design