BMW kunne ta med seg hele tre priser – og hovedprisen «Det gylne hjulet» – hjem fra prisutdelingen med samme navn. "Elbilen er ikke for alle", sier direktør Oliver Zipse.
BMW klarerte boret da avisen Bild delte ut priser i helgen i forbindelse med prisutdelingen Das Goldene Lenkrad. Og på scenen var ikke bilmerkets direktør Oliver Zipse i tvil – «elbilen er ikke for alle», sa han.
– Mangfold er vår suksessoppskrift. Derfor forblir våre biler like forskjellige som kundene våre. Hvor er det bedre å se dette enn på The Golden Wheel?
– BMW 540d Touring er en moderne og høyeffektiv diesel – og samtidig er Mini Cooper SE en kompakt elbil.
– For oss er det ingen forskjell på den antatte gamle verdenen og den kanskje nye verdenen: Hver kunde får den nyeste teknologien i bilen sin, uansett type.
Dette er skrevet av Bild .
LES OGSÅ: Mercedes har bygget den siste 6,2-liters V8-eren noensinne
Fra scenen holdt ikke Oliver Zipse tilbake for å kalle EUs politiske krav absurde. I hvert fall når det gjelder elbiler. Spesielt fordi det har vært toll på kinesiske biler på toppen av det.
– Politikerne krever at bilmerkene bygger relativt billige elbiler, slik at kundene kan bytte raskere. Og så bestemmer EU-kommisjonen tollsatser som gjør nettopp disse oppgaveklærne kunstig dyrere.
Som et av svært få bilmerker har BMW lenge hevdet at de verken vil sette en dato for utfasing av forbrenningsmotoren eller kun bygge elbiler. Toyota sier det samme andre steder.
De siste månedene har imidlertid flere av bilmerkene som ellers har sagt at de kun skal bygge elbiler, angret. Blå. Volvo har kalt det «en enkel beslutning» å slippe taket på kun å bygge elbiler.
Gullhjulet har forøvrig blitt delt ut siden 1976 og gis til en rekke forskjellige nye og brukte biler i flere kategorier. I tillegg til hovedpremien vant BMW i år for beste bruktbil med 3-serie G20 og beste bil i 'øvre middelklasse' med siste 5-serie Touring.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!