Lamborghini Revuelto er ikke et billig bekjentskap. Uten avgift koster selve bilen fra 4 millioner kroner. En bremseskive? 72 000 kroner, takk.
Prisene på reservedeler til Lamborghini Revuelto er sjokkerende. Eierne må leve med de høye kostnadene for dekk, felger og V12-motoren hvis den havarerer.
Å eie en superbil som Lamborghini Revuelto er en drøm for mange. Men en ekstremt dyr drøm. Uten avgifter og moms koster bilen fra 4 millioner kroner når den ruller ut av fabrikken.
Likevel melder Lamborghini at de vil være utsolgt de neste årene. Men pengene kommer egentlig fra på reservedeler.
Sitter du ned? Bra da. Fordi dette kommer til å bli dyrt.
For selv om Lamborghini er en del av Volkswagen-konsernet, er ikke prisene på originale reservedeler til Revuelto det minste VW-aktige.
Det britiske selskapet Eurospares, som selger originaldelene, gir et klart bilde av kostnadsnivået.
Lamborghini Revuelto viderefører arven med sin V12-motor. Den er nå kombinert med plug-in hybridteknologi. På denne måten kan de mange sylindrene ikke bare takle de stadig strengere utslippskravene, den kan også levere over 1000 hestekrefter.
Men det gjør at selv den mest vanlige tjenesten kjører sterkt. Å bytte vindusviskerbladene er et skremmende godt eksempel.
Et enkelt vindusviskerblad koster omtrent 1 328 danske kroner. Et oljefilter til V12-motoren koster rundt 298 danske kroner.
Og husk at girkassen har to oljefiltre. Et lavtrykksfilter til omtrent 276 danske kroner og et høytrykksfilter til omtrent 1000 danske kroner. Disse prisene dekker bare selve delene. Arbeidstimer for montering er ikke inkludert.
Dekk og felger er en annen stor ting. Et komplett sett med dekk koster over 39 500 danske kroner. Hvis dekkene er montert på Altanero-felger som er tilleggsutstyr fra fabrikken, bør skade unngås for enhver pris.
Et enkelt Altanero-forhjul koster omtrent 30 144 danske kroner uten moms. De bredere bakfelgene er enda dyrere. Her er prisen omtrent 45 825 danske kroner per stykk. Alle priser som er nevnt er eksklusive mva. og eventuelle importavgifter.
Når bremsene trenger service, øker kostnadene ytterligere. Et sett med bremseklosser til forakselen koster omtrent 25 368 danske kroner. Hvis vi snakker om keramiske skiver, er prisen omtrent 71 628 danske kroner. Per skive..
Reservedeler til Revueltos V12-motor og hybriddel
Men det kan bli enda verre. For hvis det er problemer med drivverket, tar Lamborghini virkelig grep.
Det er lurt å håpe på robustheten til V12-motoren. En ny motorblokk komplett med topplokk koster rundt 437 349 danske kroner.
Det er uklart om komponenter som veivakselen også er inkludert. Bare en veivaksel koster omtrent 85 873 danske kroner.
Veivstenger koster omtrent 3 880 danske kroner per stykk. Frimerker koster omtrent 4 558 danske kroner per stykk.
V12-motoren er bare en del av den komplekse drivlinjen. Den åttetrinns automatgirkassen med dobbel clutch er en annen dyr enhet. Den koster over 387 988 danske kroner. Det er selvsagt uten elmotor.
For elmotoren, som er en sentral del av hybridsystemet, tar Eurospares ytterligere omtrent 218 442 danske kroner.
Det er viktig å huske at disse prisene er uten mva. Eventuelle importavgifter vil også bli lagt til.
Å holde en Lamborghini Revuelto i gang er derfor en kostbar affære. De høye prisene på reservedeler gjenspeiler bilens eksklusivitet og avanserte teknologi.
Likevel er Lamborghinis priser det klare vannet. I hvert fall når vi ser på hva Bugatti tar for omtrent «tilsvarende» deler. Hvis du tør, kan du lese mer om lovforslaget her .