Fra og med 2026-sesongen vil Formel 1-feltet utvides til 11 lag når det General Motors-støttede Cadillac-teamet får en plass på rutenettet.
Cadillac er godkjent som det 11. laget i Formel 1 og går inn i sporten fra 2026-sesongen. General Motors, som står bak Cadillac, vil dermed konkurrere side om side med andre store navn, inkludert Audi.
Tyskerne blir også en del av motorsportens kongeklasse i 2026 gjennom samarbeidet med Sauber. I hvert fall offisielt. Les mer om det her .
Godkjenningen markerer slutten på en lang prosess der Cadillacs søknad til Formel 1 har vært gjenstand for både debatt og usikkerhet.
Avtalen ble endelig bekreftet mandag kveld dansk tid, og Formel 1 kan nå se frem til å inkludere General Motors. Ifølge Greg Maffei, president og administrerende direktør i Liberty Media, er det viktig å gi en plass til Formel 1 til GM.
– Med Formel 1s fortsatte vekstplaner i USA, har vi alltid trodd at det å ønske et imponerende amerikansk merke som GM/Cadillac velkommen som en fremtidig motorleverandør kan tilføre sporten ytterligere verdi og interesse.
LES OGSÅ: Spesielt Mercedes leter etter en ny eier – var verdens første
Cadillac-teamet vil være basert på Andretti Motorsport, som ble avvist av FIA tidligere i år, men nå har General Motors og Cadillac sammen demonstrert fremgang som har overbevist Formel 1-eiere og ledelsen om lagets kvalifisering.
– Vi krediterer ledelsen til General Motors og deres partnere for betydelig fremgang i deres beredskap til å gå inn i Formel 1.
– Vi er glade for å gå videre med søknadsprosessen for at GM/Cadillac-teamet skal delta i 2026-mesterskapet, sier en representant fra Formel 1.
De første sesongene vil Cadillac bruke motorer levert av en ekstern produsent. Planen er at General Motors skal begynne å utvikle egne motorer for Formel 1 med start i 2028. Mark Reuss, direktør i General Motors, understreket at deltakelsen er strategisk viktig for spesielt Cadillac.
– Som motorsportens høydepunkt krever Formel 1 innovasjon og ekspertise på tvers av landegrensene.
– Det er en ære for General Motors og Cadillac å delta i verdens ledende racingserie, og vi er forpliktet til å prestere med lidenskapen og integriteten som kreves for å heve sporten til racingfans over hele verden, heter det i en pressemelding .
Denne utviklingen reflekterer den økende interessen for Formel 1 i USA, hvor sporten opplever betydelig vekst og økt oppmerksomhet. Blå. på grunn av Netflix-serien «Drive to Survive».