Den originale Citroën 2CV var i produksjon hele veien fra 1948 til 1990. Og etter 35 år borte fra samlebåndet kommer bilen tilbake, skriver media.
Det skal være bra nok – etter 35 år utenfor samlebåndet er Citroën 2CV tilbake på tegnebrettet hos det franske bilmerket.
Den skriver vanligvis som velorientert Autocar .
Citroëns designsjef Pierre Leclercq vil ifølge media verken bekrefte eller avkrefte om det franske merket jobber med en ny 2CV.
Det man husker fra Citroën er ikke spesielt at formen på bilene som fungerer (har solgt bra, red.) er redesignet. Men vi lukker ikke med noen doren. Fordi jeg synes filosofi er viktig.
Autocar skriver at Citroën har tatt initiativ til en ny 2CV etter at Renault kom med både ny Renault 5 og 4. Begge modellene var i produksjon samtidig med den originale 2CV.
Men i motsetning til den nye Renault 5, som merket mener er resultatet av hvordan bilen ville sett ut om den hadde fortsatt helt frem til i dag, må nye Citroën bare være mer av originalen.
For å holde kostnadene nede vil Citroën tilsynelatende bygge en ny 2CV på en plattform som allerede eksisterer. Autocar mener å vite at franskmennene vil bruke teknologien som bilene Citroën C3, Fiat Grande Panda og nye Opel Frontera er bygget på.
Den nye franskmannen blir heller ingen rakett, selv om det verken er positive eller negative ord å finne i munnen på de ledende Citroën-folk. I stedet vil bilen – akkurat som forgjengeren – fokusere på å være så økonomisk og sparsommelig som mulig.
Det er ikke utenkelig at en ny 2CV derfor blir billigere enn ë-C3, som i dag er bilmerkets billigste tilbud på elbil. Også på det danske markedet .