Citroën gir opp – vil ikke bygge disse bilene lenger

Offisielt sies det at Citroën endrer fokus. Men den endringen betyr døden for spesielt de helt små bilene.

Citroën er kjent for å være et merke med modellutvalg preget av både nisjemodeller og nisjeaktig design. Men det trenger ikke være sånn lenger.

Faktisk forsvinner selv de helt små bilene fra det franske merkets modellutvalg. I stedet må fokuset være på de 'ganske store bilene'.

Det skriver Autocar .

I et intervju med media gjør merkevarens administrerende direktør Thierry Koskas det klart at de satser på B- og C-segmentet. Dette er biler i størrelsen Citroen C3 og C5 Aircross – og alt i mellom.

LES OGSÅ: Politiet beslaglegger en bil uten å vite hvem som kjørte den

Det betyr også at det ikke er planer om å gjenopplive den lille bybilen C1, som som trilling til Toyota Aygo og Peugeot 108 ellers var populær blant danske sjåfører på midten av 00-tallet. Mellom 2005 og 2012 fikk 73.000 eksemplarer av tvillingbilene danske nummerskilt.

Men samarbeidet er for lengst over, og det samme er Citroëns planer om en fortsettelse, hvis de noen gang har eksistert. Alt handler om produksjonskostnader.

– Bilistene forventer å betale mindre (for en C-segmentbil, red.) sammenlignet med en bil i B-segmentet. Men for oss er produksjonskostnadene de samme, sier Thierry Koskas.

For å holde produksjonskostnadene på et nivå der franskmennene mener det er fornuftig, vil Citroën i fremtiden bygge flere biler på C3s teknologi. Den såkalte Smart-plattformen, som kan gjøres om til hybrid-, diesel- og bensinbiler samt rene elbiler.

Det er imidlertid ikke bare den lille Citroënen som nå forsvinner. Fremtiden til C5 X er heller ikke verdt å skrive hjem om.

– C5 X presterer bra. Men det er i et segment som ikke eksisterer. Citroën må være i B- og C-segmentene fordi dette er hjørnesteinene i merket, sier direktøren.

På litt lengre sikt regner Citroën med å slanke modellutvalget, for i 2030 holder de seg til at det kun er elbiler på menyen. Dette står i sterk kontrast til konkurrentene, som i disse dager nærmest står på rekke og rad for å angre på slikt. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...