13. mai, 2025

Danmark åpner verdens største Power-to-X-anlegg

European Energys nye e-metanolanlegg i Kasso er nå i drift. Maersk, Novo Nordisk og Lego kjøper det nye drivstoffet, som produseres i Kasso nær Aabenraa.

European Energys nye e-metanolfabrikk i Kasso skal nå produsere drivstoff. Anlegget har en årlig produksjonskapasitet på 42 000 tonn e-metanol. Dette tilsvarer 53 millioner liter drivstoff.

Selskapet European Energy står bak utviklingen og byggingen av anlegget. Den ligger vest for Åbenrå.

Knud Erik Andersen, direktør i European Energy, vil annonsere innsettelsen på DR , som finner sted klokken 12.00, for en festdag.

– Etter nesten et år med bygging kan vi nå begynne å levere e-metanol til kundene våre.

De primære kundene av e-metanol er AP Møller – Mærsk, Novo Nordisk og Lego. De store danske selskapene har sikret seg tilgang til det nye drivstoffet.

Det første containerskipet, Laura Mærsk, er allerede fylt med e-metanol. Dette skjedde på Aabenraa havn i forbindelse med innvielsen. Det markerer en konkret bruk av produksjonen.

Et teknologisk fremskritt

Henrik Lund Frandsen er professor ved Danmarks Tekniske Institut. Han ser innsettelsen som en positiv utvikling. Det er et skritt fremover for dansk teknologi.

Ifølge Henrik Lund Frandsen adresserer anlegget utfordringer i det grønne skiftet. En av utfordringene er at fly og skip har begrenset rekkevidde på elektriske batterier. E-metanol tilbyr en løsning her.

Ved å omdanne elektrisitet til flytende metanol kan drivstoffet brukes i tungtransport. Dette gjelder både skipsfart og potensielt luftfart. Det er en viktig egenskap.

Et annet problem er lagring av overflødig strøm. Når sol- og vindenergi produserer mer strøm enn nødvendig, blir lagring vanskelig. Metanol kan fungere som et energilager.

Produksjonskapasitet og fremtidsutsikter

Selv om en årlig produksjon på 42 000 tonn e-metanol høres mye ut, setter virkeligheten raskt tallet i perspektiv.

Mengden er tilstrekkelig til å forsyne et av Maersks mange containerskip. Det viser omfanget av utfordringen innen global skipsfart.

Syntetisk drivstoff er imidlertid ikke bare forbeholdt tungtransport og skipsfart. Her hjemme har vi også folk som jobber for og med spredning av syntetisk drivstoff til private husholdninger.

Spesielt slik at de millionene av fossilbrenselbiler som finnes kan kjøre på syntetisk diesel eller bensin. Gorm Ellegaard, som er utdannet ingeniør og for tiden direktør i det danske selskapet Let's save the world, har også en idé om hvor «billig» drivstoffet kan bli. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det...

Bilgiganten blør – har tapt 9 milliarder på ett år

Nissan har lagt frem årsregnskapet for 2024, og det...

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om...

Verdens første billand inngår tollavtale med USA

Donald Trump og den britiske statsministeren Keir Starmer har...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1-stjerne betaler tilbake gigantisk gjeld

Mercedes' George Russell takker faren sin, Steve, for hele karrieren. Familien solgte alt de eide for å finansiere sønnen. Nå er gjelden nedbetalt. George...

USA forbyr hatet start-stopp-knapp i biler

Trump-administrasjonen foreslår at den forhatte start-stopp-funksjonen forbys i USA. Bilmerker blir allerede oppfordret til å fase ut knappen. En betydelig endring kan være på...

XPENG-eiere får tilgang til 940 000 ladere over hele Europa

Et nytt samarbeid mellom XPENG og Plugsurfing gir danske elbilførere tilgang til nesten hele Europas offentlige ladenettverk – med én innlogging og ingen skjulte...

Bilgiganten blør – har tapt 9 milliarder på ett år

Nissan har lagt frem årsregnskapet for 2024, og det er dyster lesning. På ett år har japanerne tapt tilsvarende 9 milliarder danske kroner. Nissan...

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22

En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 har blitt forvandlet til en kompromissløs japansk restaureringsmodell – bygget med blod, svette – og en vinkelsliper....

Toyota advarer: Forvent at 21 prosent er helt borte

Toyota er, i hvert fall på papiret, ikke lenger en like god forretning som den japanske giganten pleide å være. Nå advarer ledelsen om...

Elbilmerke går konkurs – brant 10 milliarder

Elbilmerket Bollinger Motors har begjært seg konkurs etter store økonomiske tap. Fremtiden til B4-lastebilen er nå usikker, og forvalterne har overtatt ledelsen av selskapet....

Sverige forbyr felger som bilprodusenter ikke har godkjent

I Sverige jobber Transportstyrelsen for tiden med en lovpakke som i siste instans kan forby tredjepartsfelger til biler i landet. Dette er en skjerping...

Volkswagen-ulykken i København har skjedd flere ganger før

Først sendte Volkswagen uferdige biler ut på markedet. Og er det problemer med at eiere mister kontrollen over ID.3-elbilen? Det er ikke en isolert...

Polestar blør – har tapt over 1 milliard kroner

Til tross for fremgang både nasjonalt og internasjonalt, er Polestars regnskap fortsatt i filler. I første kvartal forsvant over 1 milliard danske kroner. Polestar...

Bilgiganten mangler milliarder – permitterer umiddelbart 20 000 ansatte

Det må gjøres kutt hos Nissan. Veldig nedfor. Så nå går ledelsen ut med 10 000 oppsigelser i tillegg til de 10 000 permitteringene...

Vil til Danmark: Bilmerke svindler kunder for 58 000 danske kroner.

Eiere av elbilen Xiaomi SU7 Ultra krever refusjon for et panser i karbonfiber med falske luftinntak. Bilmerket kan bare svinge seg opp til «angre»....