Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk, går igjen med underskudd. De 37 millioner kr. Eieren, som forventet en vanskelig start, er imidlertid ikke rystet over det negative.

Verkstedkjeden Dækpartner presenterer igjen et stort millionunderskudd.

Eier Henrik Nielsen fra Vulkan Tyres ser et tap på 37 millioner kroner i siste regnskap. Dette skjer året etter at Vulkan Dæk overtok kjeden fra Euromaster Danmark.

Oppkjøpet skjedde i fjor. Randers-bedriften Vulkan Dæk besluttet å fortsette driften av verkstedene under det nye navnet, Dækpartner.

Det nye årsregnskapet dekker den første perioden under det nye eierskapet. Underskuddet på 37 millioner kroner viser en fortsatt økonomisk utfordring for kjeden.

Resultatet er imidlertid en liten forbedring i forhold til året før. Den gang het kjeden fortsatt Euromaster Danmark, og underskuddet var på 43 millioner kroner.

Forskjellen er et tap som har gått ned med 6 millioner kroner. Ledelsen tar dette som et skritt i riktig retning.

Regissør: Det tar tid å snu virksomheten.

Henrik Nielsen, eier og administrerende direktør, er ikke akkurat overrasket over de røde tallene.

Faktisk hadde han forventet at oppgaven skulle bli stor. Å skape en lønnsom virksomhet av det tidligere Euromaster Danmark ville kreve – og krever tilsynelatende fortsatt – både tid og ressurser.

Dette skriver Motormagazine.

Integreringen av de mange verkstedene tar tid. Nye systemer og prosesser må implementeres under Tire Partner-navnet.

Nielsen understreker viktigheten av tålmodighet i prosessen. Planen for å snu trenden er langsiktig, ifølge eieren.

Målet er imidlertid klart for Vulkan Dæk og Henrik Nielsen. Dekkpartner må levere overskudd i fremtiden og bli en sunn bedrift.

Tre år til svarte tall?

Henrik Nielsen har satt en slags tidsramme for prosjektet. Han sikter mot svarte tall på bunnlinjen etter tre års drift som dekkpartner.

Det betyr at det fortsatt er tid til å gjennomføre nødvendige endringer. Fokus er på å forbedre driften og styrke Dækpartners posisjon i markedet.

Konkurransen på dekk- og bilservicemarkedet er hard. Mange verkstedkjeder og uavhengige verksteder kjemper om kundene. Det samme gjør bilimportørenes egne verksteder.

Dækpartner er ikke den eneste verkstedkjeden med økonomiske vanskeligheter. Det er et generelt press på hele bilindustrien.

De kommende årene blir avgjørende for Dækpartner. Kjeden skal bevise at strategien fungerer og at resultatmålet kan nås innenfor den annonserte tidshorisonten.

Hos verkstedkjeden Skorstensgaard, som ble kjøpt opp av den danske bilimportøren Nic for to år siden. Christiansen-gruppen mangler også millioner på bunnlinjen. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...