25. april, 2025

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier.

I en større undersøkelse fra regnskapsbyrået EY svarte 43 prosent at de holder seg unna elbiler fordi de frykter at batteriet må skiftes. Men den frykten er ubegrunnet, sier David Savage.

Han er underdirektør i det irske selskapet Geotab, hvor 5000 moderne elbiler og batteripakkene i dem er undersøkt. I følge irene er det ingen tvil om konklusjonen.

Elbilbatterier mister det som i gjennomsnitt tilsvarer 1,8 prosent kapasitet per år. Men dette, sier Geotab, er bare begynnelsen. Og det er faktisk en forbedring sammenlignet med en lignende undersøkelse fra 2019.

Her ble det konkludert med at batteriene til elbiler i snitt mister 2,3 prosent av kapasiteten de første årene. Basert på det mener irene å vite at batteriene i moderne elbiler nå holder i 20 år eller mer.

– Tallene viser at hvis batteriet holdes i orden, varer det komfortabelt lenger enn resten av bilen i de nyeste elbilmodellene og trenger aldri å skiftes, sier David Savage.

LES OGSÅ: Jakob sylter etter 29 år: Delt galskapskarusell på TikTok

Etterforskningen kan imidlertid ikke si noe om hvor mye kapasitet batteripakkene i elbiler mister de siste årene av bilenes levetid. Antallet biler i den alderen er rett og slett for lite.

Geotab påpeker imidlertid at du ikke kan finne høyere kapasitetstap i batteripakker fra elbiler med høy kjørelengde. I hvert fall ikke sammenlignet med andre elbiler.

– Dette bør være kjærkomne nyheter for utleiefirmaer, fordi elbiler ikke mister sin verdi ved å være korte, skriver Geotab .

Men ikke alle batterier er skapt like. Og ikke alle batterier yter like bra, innrømmer David Savage. Batteripakkene klarer seg best i et mildt klima.

Akkurat som det er best om batteripakkene kjøles av vann og ikke luft. Men irene tror allerede at bilister kan føle seg trygge ved å bytte ut forbrenningsmotoren med en elektrisk.

– Forbrukerne må føle seg trygge på at mange av dagens elbiler egner seg og er kostnadseffektive til å erstatte flere ulike forbrenningsbiler, sier David Savage.

På den annen side er det ikke nødvendigvis batteripakkene som er avgjørende for elbilens verditap. Akkurat nå sprøyter bilmerkene ut nye modeller i et rasende tempo.

Flere bilister har allerede lagt merke til at bilene deres i flere tilfeller er gått ut på dato etter seks måneder, fordi en ansiktsløftning er sendt til gaten. Les mer om den kritikken her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler
Nedbrytningen av de ulike elbilbatteriene. Kreditt: Geotab

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i...

Forby statstilskudd – elbiler stuper med 18 prosent

Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort....

Victor har nettopp fullført 1.600.000 kilometer i sin Toyota – to ganger

Amerikanske Victor Shepherd har nå for andre gang akkurat...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....