Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må avlinger bare brukes til mat.
Det tyske partiet De Gronne ønsker å fase ut E10-bensin og forby bruk av biodiesel. Forslaget er fremmet av den tyske miljøministeren, Steffi Lemke, som representerer De Gronne.
Årsaken er at landbruksvekster kun skal brukes til produksjon av mat.
E10-bensin, som inneholder opptil 10 prosent bioetanol, har vært standard i flere land, inkludert Danmark siden 2020.
Men i Tyskland ønsker De Gronne nå å forby både E10 og biodiesel, ifølge Autobild .
Bakgrunnen er at biodrivstoff produseres av avlinger som mais, sukkerrør og raps samt rester fra landbruks- og næringsmiddelindustrien, som ifølge De Gronne skal brukes til å mate folk i stedet for å fungere som energikilde.
Innen 2021 ble åtte prosent av verdens jordbruksareal brukt til å dyrke biodrivstoff, opp fra fem prosent i 2018.
De Gronne argumenterer for at denne utviklingen må stoppes. Miljøverndepartementet under Steffi Lemke jobber derfor med et lovforslag som skal redusere og til slutt fjerne reduksjonsplikten for biodrivstoff i Tyskland.
Dagens regelverk krever en reduksjon av klimagasser på åtte prosent. Men skulle reduseres til 2,3 prosent i 2024 og fjernes fullstendig innen 2030.
Forslaget møter imidlertid motstand fra andre deler av regjeringen. Samferdselsdepartementet, med Volker Wissing fra FDP i spissen, har kritisert initiativet for å være i direkte konflikt med klimamålene.
– Tiltaket vil føre til en betydelig økning i CO2-utslipp i transportsektoren og er derfor i strid med den føderale regjeringens uttalte mål om å nå klimavernmålene, sier en talsmann fra Samferdselsdepartementet.
Den tyske bilistorganisasjonen ADAC og andre kritikere deler bekymringen. De Gronne er anklaget for ikke å tilby et klart alternativ til hvordan transportsektoren skal kompensere for det økende behovet for drivstoff uten biodrivstoff.
Debatten har dermed blitt en sentral politisk kampplass i Tyskland, der De Gronne forsvarer deres forslag med fokus på globale matbehov, mens motstanderne advarer om konsekvensene for klima og transport.