Det mรฅ bli slutt pรฅ E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det stรฅr for det tyske partiet De Gronne. I stedet mรฅ avlinger bare brukes til mat.
Det tyske partiet De Gronne รธnsker รฅ fase ut E10-bensin og forby bruk av biodiesel. Forslaget er fremmet av den tyske miljรธministeren, Steffi Lemke, som representerer De Gronne.
ร rsaken er at landbruksvekster kun skal brukes til produksjon av mat.
E10-bensin, som inneholder opptil 10 prosent bioetanol, har vรฆrt standard i flere land, inkludert Danmark siden 2020.
Men i Tyskland รธnsker De Gronne nรฅ รฅ forby bรฅde E10 og biodiesel, ifรธlge Autobild .
Bakgrunnen er at biodrivstoff produseres av avlinger som mais, sukkerrรธr og raps samt rester fra landbruks- og nรฆringsmiddelindustrien, som ifรธlge De Gronne skal brukes til รฅ mate folk i stedet for รฅ fungere som energikilde.
Innen 2021 ble รฅtte prosent av verdens jordbruksareal brukt til รฅ dyrke biodrivstoff, opp fra fem prosent i 2018.
De Gronne argumenterer for at denne utviklingen mรฅ stoppes. Miljรธverndepartementet under Steffi Lemke jobber derfor med et lovforslag som skal redusere og til slutt fjerne reduksjonsplikten for biodrivstoff i Tyskland.
Dagens regelverk krever en reduksjon av klimagasser pรฅ รฅtte prosent. Men skulle reduseres til 2,3 prosent i 2024 og fjernes fullstendig innen 2030.
Forslaget mรธter imidlertid motstand fra andre deler av regjeringen. Samferdselsdepartementet, med Volker Wissing fra FDP i spissen, har kritisert initiativet for รฅ vรฆre i direkte konflikt med klimamรฅlene.
โ Tiltaket vil fรธre til en betydelig รธkning i CO2-utslipp i transportsektoren og er derfor i strid med den fรธderale regjeringens uttalte mรฅl om รฅ nรฅ klimavernmรฅlene, sier en talsmann fra Samferdselsdepartementet.
Den tyske bilistorganisasjonen ADAC og andre kritikere deler bekymringen. De Gronne er anklaget for ikke รฅ tilby et klart alternativ til hvordan transportsektoren skal kompensere for det รธkende behovet for drivstoff uten biodrivstoff.
Debatten har dermed blitt en sentral politisk kampplass i Tyskland, der De Gronne forsvarer deres forslag med fokus pรฅ globale matbehov, mens motstanderne advarer om konsekvensene for klima og transport.