Den lille motoren i den lille Toyotaen produserer nå vanvittige 1000 hestekrefter etter utviklingsarbeid av australske LamSpeed Racing.
Motoren i Toyota GR Yaris er fortsatt ikke større enn 1600 kubikkmeter fordelt på tre sylindre. Det holder imidlertid ikke tunerne tilbake.
Spesielt i Australia er de opptatt med å lokke hestekrefter ut av den lille bensinmotoren. Det var PowerTune som viste vei i fjor. Her la de ut med 740,9 hestekrefter i samme motor.
Men det er fortsatt mer å komme. LamSpeed Racing sier at deres GR Yaris yter 887 hestekrefter og 776 Nm på hjulene. Og tar man i betraktning krafttapet i drivlinjen, kan den konverteres til vanvittige 1000 hestekrefter i selve motoren.
Avlesninger fra det rullende feltet indikerer imidlertid at den lille motoren bruker litt tid på å samle all sin enorme kraft. Noe skjer først etter 4200 omdreininger på minutter. Men så skjer det på den annen side også mye.
LES OGSÅ: Nesten ingen i Danmark vil ha disse nye bilene
Uansett hvordan du vrir og snur på tallene, har LamSpeed Racing allerede satt rekorder med deres Yaris. I fjor var australierne de første i verden til å presse den lille japaneren ned til under 9 sekunder på en 1/4 mils bane.
Omvendt er ikke Toyota det eneste bilmerket som 'lagrer' hestekrefter i motoren. Det er faktisk mer regel enn unntak at spesielt nye ytelsesmodeller kan mye mer enn det fabrikkene oppgir.
Og det trenger faktisk ikke dreie seg om biler med fossilt drivstoff. Elbilmerkene underspiller på samme måte. Vi fant allerede et godt eksempel hos Tesla i Model S Plaid i 2022. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!