Flere amerikanske stater vil gjøre det vanskeligere å selge elbiler, da de vil tvinge bilmerkene til å følge en mer tradisjonell måte å forholde seg til biler på.
Tesla har startet flere trender. Blant annet den med å selge bilen direkte til bilistene. Men en rekke amerikanske stater ønsker nå å gjøre det.
I mars i fjor vedtok staten Mississippi med republikansk flertall en lov som gjør det mer eller mindre ulovlig å selge nye biler direkte til bilister.
Direktesalgsmetoden har faktisk vært ulovlig siden 1970-tallet, da den amerikanske regjeringen på den tiden forbød 'de tre store' – Ford, GM og Chrysler – å selge direkte til forbrukere, og dermed gikk utenom bilforhandlere.
Dette er skrevet av USA Today .
LES OGSÅ: Overgangen til elbiler kan være skadelig, sier EU
I dag omgår bilmerker forbudet ved å åpne såkalte «butikker» i stedet for egentlige forhandlere. Men i Wyoming, i januar 2023, var de klare til å gå enda lenger.
Her ble det fremmet forslag om å forby salg av nye elbiler fra 2035. Akkurat samme år som flere andre stater ønsker å forby salg av nye diesel- og bensinbiler. Her var argumentasjonen at elbiler ville hemme statens økonomi.
Og selv om forslaget ble henlagt igjen, understreker mannen bak – senator Jim Anderson – at han fikk forslaget ut slik han ønsket. Nemlig en debatt.
– Vi ønsket ikke å komme med et lovforslag som faktisk skulle forby bilforhandlere å selge elbiler.
– Men vi vil si at det er et mottiltak til det andre stater gjør – nemlig å forby fossilbilen, sier senatoren.
Enkelte amerikanske stater er imidlertid ikke de eneste som er klare til å gjøre unna elbiler. I Sveits jobbet de i 2022 med en rekke nødlover, som bl.a. vil bety forbud mot elbiler. Les mer om hvordan det henger sammen her .
Når det er sagt, har selv bilmerkene også begynt å trekke på ellers ville ambisjoner på vegne av elbilen.
Senest har Cadillac annonsert at de ikke bare skal bygge elbiler senest i 2030, gjorde dette helt klart fra merkevarens nestleder John Roth.
– Vi skal være helt ærlige. Elbiler og forbrenningsmotoren vil eksistere side om side i mange år.
– Vi ønsker å sikre at vi har frihet til å velge på markedet. For begge (teknologier, red.) vil det være mulig å møte kundenes behov, sier han.