Den kommende Capri, som Ford forventes รฅ avduke 10. juli i รฅr, skal bygges pรฅ samme teknologi som Volkswagen ID.4.
Ford har allerede รฉn modellbil basert pรฅ Volkswagens teknologi. Men nรฅ fรฅr Explorer, som teknisk sett er identisk med ID.4, et sรธsken.
Mye tyder pรฅ at Ford vil avduke en ยซnyยป crossover 10. juli โ altsรฅ om under en mรฅned. Den skal bygges pรฅ Volkswagens elbilplattform, MEB.
Samme teknologi som Explorer og Volkswagen ID.4 brukes. Ford vil kalle den nye bilen Capri. Merket har ikke hatt en slik siden modellen forsvant i desember 1986.
Den var der for รฅ bygge en 'Mustang-inspirert' kupรฉ for Fords europeiske publikum. Men nรฅr Capri-navnet gjรธr comeback etter 38 รฅr, blir det langt fra de samme formene.
LES OGSร : Volvo tilbakekaller alle biler – speedometeret virker ikke!
Det skriver Automotive News .
Ford, som nettopp har mistet en av sine hรธyest rangerte europeiske managere til Volkswagen, har imidlertid verken bekreftet navnet pรฅ den nye bilen eller lanseringsdatoen.
Sist gang Ford i Europa hadde en Capri i modellutvalget, merket markedet modellen som 'bilen du alltid har lovet deg selv'. Hvorvidt det samme vil vรฆre tilfelle nรฅ, er ennรฅ for tidlig รฅ si.
Motsatt var Capri en gigantisk suksess for Ford. Merket klarte รฅ selge nesten 2 millioner eksemplarer av modellen over tre generasjoner mellom 1968 og 1986.
Den siste Ford Capri – det vil si til nรฅ – var bil nummer 1.886.647. Den var/er hรธyrestyrt, hadde en 2,8-liters V6-motor, manuell girkasse, og ble bygget ved Fords fabrikk i Kรถln, Tyskland.
Bilen eksisterer den dag i dag, hvor den blir tatt vare pรฅ og tatt vare pรฅ som en del av Ford England-flรฅten. Engelske Pistonheads har en kort omvisning i bilen, og artikkelen er, for de som mรฅtte vรฆre nysgjerrige, veldig enkel รฅ finne.
Det er imidlertid ikke alle bilmerker, som Ford, som synes det er kult รฅ finne modellnavn ut av cachen. For eksempel lovet Lamborghini allerede i 2022 at denne typen ting er over. Les mer om det her .