Den kommende Capri, som Ford forventes å avduke 10. juli i år, skal bygges på samme teknologi som Volkswagen ID.4.
Ford har allerede én modellbil basert på Volkswagens teknologi. Men nå får Explorer, som teknisk sett er identisk med ID.4, et søsken.
Mye tyder på at Ford vil avduke en «ny» crossover 10. juli – altså om under en måned. Den skal bygges på Volkswagens elbilplattform, MEB.
Samme teknologi som Explorer og Volkswagen ID.4 brukes. Ford vil kalle den nye bilen Capri. Merket har ikke hatt en slik siden modellen forsvant i desember 1986.
Den var der for å bygge en 'Mustang-inspirert' kupé for Fords europeiske publikum. Men når Capri-navnet gjør comeback etter 38 år, blir det langt fra de samme formene.
LES OGSÅ: Volvo tilbakekaller alle biler – speedometeret virker ikke!
Det skriver Automotive News .
Ford, som nettopp har mistet en av sine høyest rangerte europeiske managere til Volkswagen, har imidlertid verken bekreftet navnet på den nye bilen eller lanseringsdatoen.
Sist gang Ford i Europa hadde en Capri i modellutvalget, merket markedet modellen som 'bilen du alltid har lovet deg selv'. Hvorvidt det samme vil være tilfelle nå, er ennå for tidlig å si.
Motsatt var Capri en gigantisk suksess for Ford. Merket klarte å selge nesten 2 millioner eksemplarer av modellen over tre generasjoner mellom 1968 og 1986.
Den siste Ford Capri – det vil si til nå – var bil nummer 1.886.647. Den var/er høyrestyrt, hadde en 2,8-liters V6-motor, manuell girkasse, og ble bygget ved Fords fabrikk i Köln, Tyskland.
Bilen eksisterer den dag i dag, hvor den blir tatt vare på og tatt vare på som en del av Ford England-flåten. Engelske Pistonheads har en kort omvisning i bilen, og artikkelen er, for de som måtte være nysgjerrige, veldig enkel å finne.
Det er imidlertid ikke alle bilmerker, som Ford, som synes det er kult å finne modellnavn ut av cachen. For eksempel lovet Lamborghini allerede i 2022 at denne typen ting er over. Les mer om det her .