Den sjeldne Ferrarien med 1000 hestekrefter er på jakt etter ny eier

Lenge før Ferrari selv tenkte på hyperbiler med 1000 hestekrefter eller mer, bygde Koenig Special en Testarossa på midten av 80-tallet.

Ferrari Testarossa var et ikon på 80-tallet. Og det er det fortsatt i dag. Den 4,9-liters V12-motoren tåler imidlertid langt flere hestekrefter enn det fabrikken i Maranello utstyrte den med.

På midten av 80-tallet utstyrte de tyske tunerne Koenig Specials bilen med hele 1000 hestekrefter.

Ferrari mente 390 hestekrefter var nok. Bare for å sette tyskernes arbeid i perspektiv. Koenig Specials' Testarossa sies å være god for en toppfart på 356 km/t. De første 0 til 100 km/t var ellers over på bare 3,7 sekunder.

Betraktelig raskere enn noe du kunne sette deg bak rattet på 1980-tallet. I hvert fall hvis den skulle være utstyrt med nummerskilt og typegodkjenning.

LES OGSÅ: Bildesigner død – brutalt myrdet foran hjemmet sitt

For å håndtere de mange hestekreftene gjorde tyskerne de allerede store luftinntakene på begge sider av bilen enda større. I tillegg hadde Koenig Specials spesialstøtdempere og større bremser produsert for å takle belastningen fra den enorme kraftøkningen.

I dag er bilen til salgs i California. Men forhandleren har opprettet en profil på Bring a Trailer , hvor Ferrari kan sees i alle detaljer.

På grunn av skattetekniske regler er bilen registrert i delstaten Montana, men det bør være en formsak å få den ut av USA dersom det er en interessert danske der ute med økonomien i orden.

Og apropos økonomi, på tidspunktet for denne artikkelens publisering ble Ferrari tilbudt for 300.000 dollar, tilsvarende 2 millioner kroner. Det vil imidlertid neppe bli solgt for det.

Bilen her, hvis fulle navn er Ferrari Testarossa Koenig Specials Competition Evolution II, har i underkant av 17.000 kilometer fra ny i 1985. Hvor mange søsken den har er ukjent. Men Koenig Specials bygde minst én åpen versjon av bilen også.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

  • Sjælden Ferrari med 1.000 hestekræfter soger ny ejer
  • Sjælden Ferrari med 1.000 hestekræfter soger ny ejer
  • Sjælden Ferrari med 1.000 hestekræfter soger ny ejer
  • Sjælden Ferrari med 1.000 hestekræfter soger ny ejer
  • Sjælden Ferrari med 1.000 hestekræfter soger ny ejer
  • Sjælden Ferrari med 1.000 hestekræfter soger ny ejer
https://youtu.be/BDmuruEnRAw


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...