Som merkevare er Saab for lengst borte og dรธd. Men det er folk som holder bilene i live og litt til. En slik er denne 9-3 Aero.
Du mรฅtte ha blitt fรธdt i gรฅr for ikke รฅ kunne finne ut at dette er langt fra noen vanlig 9-3 Aero, slik det sรฅ ut tidlig pรฅ 00-tallet.
Likevel er dette monsteret av en svenske (med amerikanske GM-rรธtter, red.) bรฅde sett og godkjent i alle retninger og kanter. Og det til og med i et EU-land som Sverige.
Dette betyr at politiet ikke kan komme etter deg. Selv ikke om bilen i dag yter noe mer enn de 210 hestekreftene fabrikken mente var nok.
Mest fordi det ikke lenger er toliters turbobensin mellom forhjulene. Den kom ut under en ombygging i 2011. Her fikk bilen en 3,2-liters General Motors-utviklet V6-motor.
LES OGSร : 18-รฅring kort 157 km/t โ nรฅ skylder hun faren en Tesla
Og nei, den motoren er tydeligvis verken original eller standard heller. Men det er som sagt godkjent med alle tenkelige papirer. Det er bare รฅ vri pรฅ knappen og synge.
Hvis du kan klare รฅ ha nรธyaktig 701 hestekrefter gjennom en sekstrinns manuell girkasse tilgjengelig. Motsatt kan du glede deg til en bil som ikke har kart rundt om i verden.
Eller โ Saaben har faktisk vรฆrt verden rundt. Hvis du gjรธr den slags i kilometer. Nesten to ganger faktisk. Turen rundt kloden er pรฅ drรธyt 40 000 kilometer.
Denne solgrรฅ supersvensken har snaue 72 320 kilometer, og det er kilometer som forhandleren gjerne vil garantere. Omvendt har ikke bilen vรฆrt i hendene pรฅ vanvittig mange mennesker. Ombyggingen ble utfรธrt av bilens eneste andre eier. Kanskje du burde bli den tredje?
Mye apropos Saab, merket er ikke fullt sรฅ dรธdt som man skulle tro. Faktisk er etterspรธrselen etter reservedeler nรฅ sรฅ stor at produksjonen kan startes pรฅ nytt. Til og med pรฅ et helt spesielt sted i Sverige. Les mer om det her .