19. september, 2024

Disse bileierne har de dårligste reaksjonstidene

Å reagere raskt i trafikken er avgjørende. Men det betyr ikke at alle sjåfører er like gode på det. En ny undersøkelse har funnet det verste og det beste.

Reaksjonstid i trafikken er avgjørende. Noen sjåfører er bare bedre til det enn andre. Også når du deler driverne etter merke.

Det viser en ny undersøkelse fra engelske Scrap Car Comparison.

Det er akkurat de samme typene som i fjor slo fast at BMW-eiere har psykopatlignende trekk i trafikken.

Men tilbake til den nye etterforskningen. Den ble gjennomført blant 2000 bilister som eier biler fra en rekke på 27 forskjellige merker. Det ble sammenlignet med sjåførenes alder.

LES OGSÅ: Reservedel til 50 kroner ødela motoren i Erics Fiat 500

Undersøkelsen viser at Volvo-eiere generelt har den raskeste gjennomsnittlige reaksjonstiden på 0,401 sekunder. Disse bileierne er i gjennomsnitt 32 år. Eller reaksjonstiden deres tilsvarer i det minste det.

I en gjennomsnittsalder på 33 er Jaguar-eiere litt tregere til å reagere. Nemlig 0,409 sekunder. Suzuki-eiere runder av topp 3. De er i gjennomsnitt 33 år når de kan reagere på 0,413 sekunder.

Til sammenligning trenger en 18-åring omtrent 0,3 sekunder på å reagere, mens en 70-åring reagerer på omtrent 0,8 sekunder. Ifølge folkene bak undersøkelsen tilsvarer reaksjonstiden til Volvo-eierne i gjennomsnitt en alder på 32 år.

Fra topp tre blir det bare verre. Det går med andre ord nedoverbakke. Motsatt blir sjåførene også eldre og eldre.

Reaksjonstiden til Tesla-eiere tilsvarer at de er 40 år i snitt. Men det er bare nok til 22. plass. Verre er det i både Peugeot, Mini, Hyundai og Kia-modeller. Og vi har fortsatt ikke nådd bunnen.

Det – bunnen altså – er det Mercedes-eierne bekymrer seg for. Reaksjonstiden deres tilsvarer å være 45 år bak rattet. Nærmere bestemt bruker Mercedes-eiere i gjennomsnitt 0,527 sekunder på å reagere på noe i trafikken.

Undersøkelsen viser også at folk som kjører bil med automatgir reagerer litt tregere enn folk som skal holde styr på tre pedaler. Forskjellen er liten: 0,459 sekunder i biler med manuell girkasse mot 0,468 sekunder i biler med automatgir. Men forskjellen er der.

Omvendt viser undersøkelsen også at folk i el- og hybridbiler reagerer raskere enn både i diesel- og bensinbiler. Det går tregere for folk i dieselbiler.

Dieselbilenes generelle reaksjonstid er 0,464 sekunder. Noe som tilsvarer at de har en gjennomsnittsalder på 39 år. Den faktiske alderen på dieselførere er 45 år. I hvert fall i England.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Sjåfører foretrekker å spise dette godteriet bak rattet

Sjåførene er noen søte munner. Ifølge en ny undersøkelse,...

Feilparkert elbil førte til at 50 elbiler tok fyr

Det var en defekt elbil parkert på feil sted...

Ytterligere to bilmerker hopper over Danmark

Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og...

Argumentene mot elbiler blir færre, hevder forskning

Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre....

VW-toppen sier opp ansatte – til og med brukt millioner på reiser

Volkswagen er midt i en dyp økonomisk krise, men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise fordi BMW kansellerte en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner Kina selger selskapet, skriver media....

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som ligger i Nederland, all reklame for bensin- og dieselbiler. Forbudet er imidlertid rettet mot mer...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i Danmark, må være nok. Det mener bilimportørenes interesseorganisasjon. Men bilistene må fortsatt betale, sier direktøren....

Elbil utbrent uten forvarsel – fjernet med gaffeltruck

En elbil som sto i heis på et verksted som hadde stengt i helgen tok plutselig og uten forvarsel fyr. Brannvesenet i Carmel, som...

Nye «RS2» er Audis mest potente gatebil noensinne

RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra Audi noensinne. De 925 hestekreftene som pryder RS2 fra 1994 ble imidlertid lansert i stillhet....

Advarer eierne: "Elbiler er grobunn for skadedyr"

Elbiler er bra for mus og andre skadedyr. De elsker rett og slett å gnage på kabler og annen elektronikk, heter det i advarselen...

Clarkson innrømmer – slutter på TV på grunn av elbiler

Det blir ikke flere bilshow med Jeremy Clarkson. Den altoverskyggende årsaken er elbilene, som har tatt fra ham lysten. Jeremy Clarkson holder seg unna...

Ytterligere to bilmerker hopper over Danmark

Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og Jaecoo rett og slett utsetter lanseringen i Danmark. Men det ser ut som et nei...

Michael har oppdaget hvorfor elbilbatterier går i stykker

Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende gåte i ethvert elbilbatteri – nemlig hvorfor det forringes og brytes ned over tid. Batterier...

Bilmerket Ford har solgt sin virksomhet i Danmark

Det tok lengre tid enn forventet. Men nå er importen av Ford i Danmark kommet på danske hender. Den danske bilimportøren Nic. Christiansen-gruppen har...

Hver 7. bil i Danmark vil ha fått denne skaden i 2024

Forsikringsselskapene finner egentlig ikke en forklaring som passer når hver 7. bil blir skadet i år. For noen skader er det færre enn vanlig...