25. april, 2025

Disse bileierne har de dårligste reaksjonstidene

Å reagere raskt i trafikken er avgjørende. Men det betyr ikke at alle sjåfører er like gode på det. En ny undersøkelse har funnet det verste og det beste.

Reaksjonstid i trafikken er avgjørende. Noen sjåfører er bare bedre til det enn andre. Også når du deler driverne etter merke.

Det viser en ny undersøkelse fra engelske Scrap Car Comparison.

Det er akkurat de samme typene som i fjor slo fast at BMW-eiere har psykopatlignende trekk i trafikken.

Men tilbake til den nye etterforskningen. Den ble gjennomført blant 2000 bilister som eier biler fra en rekke på 27 forskjellige merker. Det ble sammenlignet med sjåførenes alder.

LES OGSÅ: Reservedel til 50 kroner ødela motoren i Erics Fiat 500

Undersøkelsen viser at Volvo-eiere generelt har den raskeste gjennomsnittlige reaksjonstiden på 0,401 sekunder. Disse bileierne er i gjennomsnitt 32 år. Eller reaksjonstiden deres tilsvarer i det minste det.

I en gjennomsnittsalder på 33 er Jaguar-eiere litt tregere til å reagere. Nemlig 0,409 sekunder. Suzuki-eiere runder av topp 3. De er i gjennomsnitt 33 år når de kan reagere på 0,413 sekunder.

Til sammenligning trenger en 18-åring omtrent 0,3 sekunder på å reagere, mens en 70-åring reagerer på omtrent 0,8 sekunder. Ifølge folkene bak undersøkelsen tilsvarer reaksjonstiden til Volvo-eierne i gjennomsnitt en alder på 32 år.

Fra topp tre blir det bare verre. Det går med andre ord nedoverbakke. Motsatt blir sjåførene også eldre og eldre.

Reaksjonstiden til Tesla-eiere tilsvarer at de er 40 år i snitt. Men det er bare nok til 22. plass. Verre er det i både Peugeot, Mini, Hyundai og Kia-modeller. Og vi har fortsatt ikke nådd bunnen.

Det – bunnen altså – er det Mercedes-eierne bekymrer seg for. Reaksjonstiden deres tilsvarer å være 45 år bak rattet. Nærmere bestemt bruker Mercedes-eiere i gjennomsnitt 0,527 sekunder på å reagere på noe i trafikken.

Undersøkelsen viser også at folk som kjører bil med automatgir reagerer litt tregere enn folk som skal holde styr på tre pedaler. Forskjellen er liten: 0,459 sekunder i biler med manuell girkasse mot 0,468 sekunder i biler med automatgir. Men forskjellen er der.

Omvendt viser undersøkelsen også at folk i el- og hybridbiler reagerer raskere enn både i diesel- og bensinbiler. Det går tregere for folk i dieselbiler.

Dieselbilenes generelle reaksjonstid er 0,464 sekunder. Noe som tilsvarer at de har en gjennomsnittsalder på 39 år. Den faktiske alderen på dieselførere er 45 år. I hvert fall i England.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BMW-eier knuser 5 politibiler og 7 betjenter

En politijakt etter en eldre BMW F10 endte i...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig...

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som...

Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk,...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....