Disse bileierne har de dårligste reaksjonstidene

Å reagere raskt i trafikken er avgjørende. Men det betyr ikke at alle sjåfører er like gode på det. En ny undersøkelse har funnet det verste og det beste.

Reaksjonstid i trafikken er avgjørende. Noen sjåfører er bare bedre til det enn andre. Også når du deler driverne etter merke.

Det viser en ny undersøkelse fra engelske Scrap Car Comparison.

Det er akkurat de samme typene som i fjor slo fast at BMW-eiere har psykopatlignende trekk i trafikken.

Men tilbake til den nye etterforskningen. Den ble gjennomført blant 2000 bilister som eier biler fra en rekke på 27 forskjellige merker. Det ble sammenlignet med sjåførenes alder.

LES OGSÅ: Reservedel til 50 kroner ødela motoren i Erics Fiat 500

Undersøkelsen viser at Volvo-eiere generelt har den raskeste gjennomsnittlige reaksjonstiden på 0,401 sekunder. Disse bileierne er i gjennomsnitt 32 år. Eller reaksjonstiden deres tilsvarer i det minste det.

I en gjennomsnittsalder på 33 er Jaguar-eiere litt tregere til å reagere. Nemlig 0,409 sekunder. Suzuki-eiere runder av topp 3. De er i gjennomsnitt 33 år når de kan reagere på 0,413 sekunder.

Til sammenligning trenger en 18-åring omtrent 0,3 sekunder på å reagere, mens en 70-åring reagerer på omtrent 0,8 sekunder. Ifølge folkene bak undersøkelsen tilsvarer reaksjonstiden til Volvo-eierne i gjennomsnitt en alder på 32 år.

Fra topp tre blir det bare verre. Det går med andre ord nedoverbakke. Motsatt blir sjåførene også eldre og eldre.

Reaksjonstiden til Tesla-eiere tilsvarer at de er 40 år i snitt. Men det er bare nok til 22. plass. Verre er det i både Peugeot, Mini, Hyundai og Kia-modeller. Og vi har fortsatt ikke nådd bunnen.

Det – bunnen altså – er det Mercedes-eierne bekymrer seg for. Reaksjonstiden deres tilsvarer å være 45 år bak rattet. Nærmere bestemt bruker Mercedes-eiere i gjennomsnitt 0,527 sekunder på å reagere på noe i trafikken.

Undersøkelsen viser også at folk som kjører bil med automatgir reagerer litt tregere enn folk som skal holde styr på tre pedaler. Forskjellen er liten: 0,459 sekunder i biler med manuell girkasse mot 0,468 sekunder i biler med automatgir. Men forskjellen er der.

Omvendt viser undersøkelsen også at folk i el- og hybridbiler reagerer raskere enn både i diesel- og bensinbiler. Det går tregere for folk i dieselbiler.

Dieselbilenes generelle reaksjonstid er 0,464 sekunder. Noe som tilsvarer at de har en gjennomsnittsalder på 39 år. Den faktiske alderen på dieselførere er 45 år. I hvert fall i England.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...