Har du en bil fra 1980-tallet hengende? Ja, det er kanskje på tide å gjøre en god handel ved å legge den ut for salg. Det viser en rapport fra Auto Week.
Du har ikke nødvendigvis gulllagene i garasjen. Biler er sjelden en god investering. Og så i alle fall. Fordi noen biler fra 1980-tallet har økt dramatisk i verdi.
Det viser et oppgjør fra Auto Week .
Media har laget en liste over de 10 bilene fra 1980-tallet, som har økt mest i verdi siden 2018. Og i hvert fall prosentmessig er det ikke mye å ta igjen.
Noen av bilene har økt med mer enn 120 av sin egen verdi på bare en håndfull år pluss den løse siden. For andre er økningen mer beskjeden. Men i de aller fleste tilfeller snakker vi om biler som har blitt 100 prosent mer verdt på bare 6 år.
- BMW E34 530i – bygget mellom 1988 og 1990.
Bilen har 188 hestekrefter med sin 3-liters rekkesekser. Eller det var i hvert fall målet fra fabrikken. Det er ikke sikkert at det er slik i dag. Omvendt, siden 2018 har verdien økt med 140 prosent for de fineste eksemplarene. - BMW E32 730i – bygget mellom 1987 og 1994
En skikkelig kanslerbil. Og selv om 730 faktisk i det minste var E32 7 med sine treliters inline seks og 188 hestekrefter. De beste eksemplarene er verdt 122 prosent mer i dag. - Honda CRX 1.6i – bygget mellom 1987 og 1991
På seks år har den dårlige japaneren økt med hele 119 prosent i verdi. De fineste eksemplene koster nå fra DKK 92.000 (når skatt er trukket fra).
LES OGSÅ: Kjent leasingselskap er konkurs etter millionsvindel - Mercedes-Benz 190E – bygget fra 1982 til 1988
Tidligere i år døde mannen bak den originale babyen Benz. I tillegg til familie og venner har Bruno Saco etterlatt seg flere ikoner i bilverdenen. Blå. De 190 som bare fortsetter å øke i verdi. På seks år har økningen fortsatt oppover med 106 prosent. - Audi 100 Avant – bygget fra 1986 til 1988
En av bilene på Auto Weeks liste som har steget minst i pris er Audi 100 som Avant. Eller stasjonsvogn som vi andre ville sagt. Likevel har det snudd til en økning på 92 prosent siden 2018. - Mercedes-Benz G-Klasse – bygget fra 1979 til 1982
De første G-klassene i sivil er kanskje litt av et skjærebrett av rang å synge i. Men det har ikke fått populariteten til å avta. Tvert imot har en modell som G230 økt med 90 prosent. - Audi 90 – bygget fra 1987 til 1990
Den andre Audien på denne listen er kanskje litt overraskende 90-modellen. Likevel kan modellen skryte av en verdiøkning på 90 prosent. - Mitsubishi Galant – bygget fra 1988 til 1990
Galant er en av få ikke-Mercedes-modeller som AMG klarte å kaste seg på, fordi de ble fullstendig absorbert av Mercedes. Hvis du finner et fint eksemplar i dag, bør du generelt regne med å betale 80 prosent mer enn for bare 6 år siden. - Ford Escort XR3i – bygget fra 1986 til 1989
En gang var Escort-modellen på hvert gatehjørne – også i Danmark. Siden den gang har det imidlertid vært veldig langt mellom dem. Spesielt de finere eksemplarene. Og det gjenspeiles i prisen. Hvis du finner en fin XR3i-utgave, må du betale 79 prosent mer enn for 6 år siden. - Volkswagen Golf II GTI 16V – bygget fra 1986 til 1988
Den klassiske Golf GTI er fortsatt nær nok for menneskepenger. Men du må ha flere av dem i lommen. I 2018 kunne en fin Golf II GTI hentes hjem for 68.000 kr uten avgift. Du kan legge en økning på 76 prosent på toppen av det nå.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!