Det er mange biler og mange motorer å holde seg unna. Økonomien må i hvert fall være sammenhengende, sier skotsk ekspert.
Skotten Grant, som følges av nesten 80.000 på videoplattformen YouTube, har en advarsel til sjåførene.
Han har identifisert fire motorer som er problematiske. Noen av dem er til og med ekstremt problematiske.
Motorene har alle betydelige kvalitetsfeil som kan føre til høye reparasjonskostnader. På sin YouTube-kanal «Scottish Car Clan» gir Grant et innblikk i hvilke motorer bruktbilkjøpere bør være spesielt oppmerksomme på.
Grant påpeker at flere av de aktuelle motorene fikk gode anmeldelser ved introduksjonen. Over tid har det imidlertid dukket opp flere problemer som mange eiere har måttet forholde seg til.
– Mitt beste råd er å unngå alle disse motorene som pesten, sier han.
Den første motoren Grant advarer mot er Jaguar og Land Rovers 2,0-liters Ingenium dieselmotor. Den er tilgjengelig i flere modeller av de to merkene.
Den er spesielt plaget av problemer med oljen og tannkjedet.
– Det er flere problemer med den motoren. "Jeg ville ikke ha anbefalt det til noen," sier Grant.
Deretter er det Fords 1.0 Ecoboost-motor som også får et kick av veien. Den har en registerreim som går i olje, og den ryker lett. Ganske enkelt fordi det smuldrer bort i oljebadet.
Å bytte den skadede registerremmen er en kostbar affære og tar rundt seks timer. En reparasjon som lett kan koste opptil 17.000 kroner.
Også hos norske NAF, som tilsvarer FDM i Danmark, advarer motorekspert Benny Christensen mot Ecoboost-motoren.
"Vi kan bare håpe at den som kom opp med motordesignet ikke har en jobb i dag," sa han.
Den tredje motoren Grant advarer om er Stellantis Puretech 1.0- og 1.2-motorer. Den har samme design som Fords Ecoboost-motor.
De tresylindrede motorene med 1,0- og 1,2-liters slagvolum var i utgangspunktet populære på grunn av sin gode drivstofføkonomi og relativt solide ytelse. Dette gjorde dem populære i mange biler og blant mange bileiere.
Motorene finnes i flere modeller fra Peugeot, Opel og Citroën. Men til tross for de positive omtalene på den tiden, ble det raskt klart at designet på Puretech-motorene er langt fra optimalt.
– Puretech-motorene kalles ofte ren søppel i bransjen, sier Grant.
Til slutt advarer Grant mot eldre versjoner av Mazdas Skyactiv-motor. Motorer produsert mellom 2010 og 2014 kan ha problemer med oljepumpeinntaket.
Den kan lett bli blokkert, og hindrer motoren i å få nok olje.
– Motoren har også problemer med kjedet og turboen, sier han.