Ekspert advarer: Kjøp aldri biler med disse 4 motorene

Det er mange biler og mange motorer å holde seg unna. Økonomien må i hvert fall være sammenhengende, sier skotsk ekspert.

Skotten Grant, som følges av nesten 80.000 på videoplattformen YouTube, har en advarsel til sjåførene.

Han har identifisert fire motorer som er problematiske. Noen av dem er til og med ekstremt problematiske.

Motorene har alle betydelige kvalitetsfeil som kan føre til høye reparasjonskostnader. På sin YouTube-kanal «Scottish Car Clan» gir Grant et innblikk i hvilke motorer bruktbilkjøpere bør være spesielt oppmerksomme på.

Grant påpeker at flere av de aktuelle motorene fikk gode anmeldelser ved introduksjonen. Over tid har det imidlertid dukket opp flere problemer som mange eiere har måttet forholde seg til.

– Mitt beste råd er å unngå alle disse motorene som pesten, sier han.

Den første motoren Grant advarer mot er Jaguar og Land Rovers 2,0-liters Ingenium dieselmotor. Den er tilgjengelig i flere modeller av de to merkene.

Den er spesielt plaget av problemer med oljen og tannkjedet.

– Det er flere problemer med den motoren. "Jeg ville ikke ha anbefalt det til noen," sier Grant.

Deretter er det Fords 1.0 Ecoboost-motor som også får et kick av veien. Den har en registerreim som går i olje, og den ryker lett. Ganske enkelt fordi det smuldrer bort i oljebadet.

Å bytte den skadede registerremmen er en kostbar affære og tar rundt seks timer. En reparasjon som lett kan koste opptil 17.000 kroner.

Også hos norske NAF, som tilsvarer FDM i Danmark, advarer motorekspert Benny Christensen mot Ecoboost-motoren.

"Vi kan bare håpe at den som kom opp med motordesignet ikke har en jobb i dag," sa han.

Den tredje motoren Grant advarer om er Stellantis Puretech 1.0- og 1.2-motoren. Den har samme design som Fords Ecoboost-motor.

De tresylindrede motorene med 1,0- og 1,2-liters slagvolum var i utgangspunktet populære på grunn av sin gode drivstofføkonomi og relativt solide ytelse. Dette gjorde dem populære i mange biler og blant mange bileiere.

Motorene finnes i flere modeller fra Peugeot, Opel og Citroën. Men til tross for de positive anmeldelsene den gangen, ble det raskt klart at designet på Puretech-motorene er langt fra optimalt.

– Puretech-motorene kalles ofte ren søppel i bransjen, sier Grant.

Til slutt advarer Grant mot eldre versjoner av Mazdas Skyactiv-motor. Motorer produsert mellom 2010 og 2014 kan ha problemer med oljepumpeinntaket.

Den kan lett bli blokkert, og hindrer motoren i å få nok olje.

– Motoren har også problemer med kjedet og turboen, sier han.

https://www.youtube.com/watch?v=THLOInExD7Y



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...