En ny tysk test bekrefter det andre også har konkludert med – nemlig at elbiler har mer enn vanskelig for å holde det bilmerkene lover.
En ny tysk test avslører elbilenes største svakhet. Ved kjøring på motorvei og ved lave temperaturer opplever elbiler en betydelig reduksjon i rekkevidden.
Testresultater viser at flere biler mistet over halvparten av sin annonserte rekkevidde. Verst var den allerede skandalerammede Toyota Bz4X.
Det gjennomføres jevnlig flere tester for å undersøke hvordan elbiler presterer under vinterforhold. Tidligere har den norske organisasjonen NAF og magasinet Motor gjennomført omfattende tester der elbiler ble kjørt kortsluttet til batteriet var helt utladet.
I nordmennenes siste test oppnådde Polestar 3 det beste resultatet med kun et lite avvik i rekkevidde. Peugeot E-3008 hadde derimot det største avviket på 32 prosent.
Den tyske bilorganisasjonen ADAC har nå undersøkt hvordan elbiler reagerer på lave temperaturer og motorveitrafikk.
Testen ble utført i et klimakammer, hvor 25 elbiler med en offisiell WLTP-rekkevidde på over 500 kilometer ble utsatt for en 580 kilometer lang motorveitur ved en temperatur på 0 grader.
WLTP-rekkevidden, som bilene rapporteres med, bestemmes typisk på en fastsatt rute i testanlegg hvor temperaturen holdes på 23 grader Celsius.
De faktiske resultatene fra testen viste imidlertid at vind- og værforhold hadde en betydelig negativ effekt på rekkevidden til elbiler. Kun én bil fullførte turen uten å lade opp, nemlig Mercedes EQS, som hadde 18 kilometer igjen på batteriet etter turen.
Sju biler fullførte testen med ett stopp, mens ni biler måtte lades to ganger. Åtte av bilene måtte lade tre ganger for å fullføre testen.
Ifølge ADAC spiller batteristørrelse en vesentlig rolle, men det er ikke den eneste avgjørende faktoren.
– Ja, batteristørrelse spiller en stor rolle. Men ikke bare. Mercedes sin rekkevidde er faktisk også stor fordi Mercedes EQS har det laveste drivstofforbruket, skriver ADAC.
Modellen som oppnådde det minste avviket i testen var Nio ET5, som hadde et rekkeviddetap på 20,9 prosent.
Porsche Taycan kom på andreplass med et avvik på 24,5 prosent. Tesla Model 3, som tidligere har prestert godt i lignende tester, endte på tiendeplass med et rekkeviddetap på 39,8 prosent.
Resultatene for de dårligste bilene i testen var slående. Dårligst presterte Toyota BZ4X med et avvik på 53,8 prosent. Volvo EC40 og MG4 opplevde også et rekkeviddetap på mer enn halvparten av den oppgitte WLTP-serien.
Jeg forstår! Her er tabellen med samme informasjon og oppsett som på bildet:
Bilmodell | Offisiell WLTP-rekkevidde (i km) | Oppnådd rekkevidde (i km) | Avvik, % |
---|---|---|---|
NIO ET5 | 532 | 421 | -20.9 |
Porsche Taycan | 667 | 504 | -24.5 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 817 | 582/118* | -26.6 |
Audi S e-tron GT | 605 | 398 | -34.3 |
BMW iX xDrive50 | 633 | 413 | -34.8 |
VW ID.7 PRO S | 700 | 436 | -37,8 |
Lotus Emeya | 540 | 335 | -38 |
Lucid Air Grand Touring | 839 | 518 | -38,3 |
Nissan Ariya 87 | 516 | 314 | -39,2 |
Tesla modell 3 | 702 | 423 | -39,8 |
Kia EV6 | 586 | 350 | -40,3 |
GWM ORA 07 | 520 | 304 | -41,6 |
Xpeng G6 | 570 | 325 | -43 |
Hyundai Ioniq 6 | 614 | 344 | -44 |
Skoda Enyaq | 566 | 316 | -44,2 |
Polestar 2 | 632 | 349 | -44,8 |
Cupra født | 594 | 325 | -45,3 |
Genesis GV60 | 517 | 278 | -46,3 |
Ford Explorer | 627 | 332 | -47,1 |
Renault Scenic E-Tech | 594 | 314 | -47,2 |
BYD segl | 570 | 294 | -48,5 |
Peugeot e-3008 | 518 | 263 | -49,3 |
Volvo EC40 | 569 | 285 | -50 |
MG 4 | 520 | 254 | -51,2 |
Toyota bZ4X | 504 | 233 | -53,8 |
Merk: Tabellen viser at oppnådd rekkevidde for elbiler ofte er betydelig lavere enn den offisielle rekkevidden i henhold til WLTP. Kilde: ADAC