I Norge ønsker landets elbilforening å ha 100 prosent elektriske kjøretøy på veiene senest innen 2040. Men verken bensin- eller dieselbiler bør forbys, sier generalsekretær Christina Bu.
I Norge mener landets elbilforening at de har makt slik de handler.
På nasjonalt nivå bestemte de at det senest innen 2040 bare skal være elbiler på veiene. Men det kan ikke elbilforeningen bestemme i det hele tatt.
Den slags er en sak for politikere. Og selv her har man måttet tre til side og forsikre befolkningen om at en klønete formulering ikke samsvarer med virkeligheten.
Allerede i juni 2024 måtte finansminister Trygve Slagsvold Vedum forsikre om at det ikke var og er noe mer enn et «mål» om at nordmenn kun skal kjøpe elbiler fra 1. januar 2025.
Det har ikke skjedd ennå, selv om fristen for lengst er utløpt. Men elbilforeningen mener fortsatt at landet er godt på vei i den retningen.
– Vi er allerede godt i gang. I dag er 25 prosent av alle personbiler, varebiler og lastebiler på norske veier elektriske. Med politiske midler er det fullt mulig å elektrifisere hele kjøretøyparken innen 2040, sier generalsekretær Christina Bu i en pressemelding .
Hun vil imidlertid ikke skremme livet av de nordmennene som ennå ikke har elbil. I hvert fall ikke for mye. Ifølge foreningen bør nordmenn få beholde veteranbilene sine.
– Forbudslinjen har aldri vært relevant i en norsk kontekst. Vi har brukt positive virkemidler i elbilpolitikken, og det bør også være planen fremover.
– Vi vil ikke forby veteranbiler. Programmet vårt sier at disse er beskyttet, det er ikke her de største utslippene finnes, sier Bu.
Bu er imidlertid kritisk til den norske regjeringen, som hun mener mangler «krydder» når de ikke foreslår at nordmenn kun skal få kjøpe elbiler senest innen 2040.
– Regjeringens forslag mangler konkrete og bindende mål for veitrafikken, et av få områder der vi faktisk når de fastsatte målene. Å inkludere 2040-målet vil gi litt mer krydder til et ganske kjedelig klimabudskap, sier hun.
Den danske motparten til Norsk Elbilforening har visstnok fjernet sine vedtekter fra foreningens nettsider. Boosted har derfor ikke kunnet sjekke om foreningen – i likhet med nordmennene – ikke er for å forby fossilbiler.