Elbilsalget kollapser i Tyskland etter et år uten støtte

Det er nå mer enn ett år siden den tyske regjeringen fjernet statstilskuddet til nye elbiler for å lappe hull i landets økonomi. Salget stuper.

Salget av elbiler i Tyskland har kollapset etter ett år uten statlige tilskudd. Etter at regjeringen fjernet subsidiene til elbiler i slutten av 2023, falt salget betydelig i 2024.

Det ble faktisk registrert en nedgang på 28 prosent i salget av elbiler, noe som har ført til en betydelig reduksjon i andelen elbiler i det største bilmarkedet i Europa.

Det viser nye tall fra det tyske svaret til Transportstyrelsen, KBA.

Situasjonen skiller seg ut sammenlignet med land som USA og Kina, som så vekst i salget av elbiler i samme periode. Og så selvfølgelig Danmark, hvor elbilen blir kunstig hjulpet på veien av ingen eller svært lite registreringsavgift.

I 2024 ble det solgt 380 609 nye elbiler i Tyskland. En klar nedgang i forhold til året før. Dette betydde at elbiler utgjorde bare 13,5 prosent av det totale bilsalget.

Tyskland, som ofte blir sett på som en ledende stjerne innen bilindustrien i Europa, har dermed hatt et utfordrende år for elbilen generelt. Analytikere beskriver 2024 som «et tapt år for elbiler» i landet.

Mens salget av elbiler falt, hadde hybridbilene en bedre utvikling. Salget av plug-in hybrider økte med 12,7 prosent og nådde 947.398 solgte biler.

Det tilsvarer en andel på 33,6 prosent av det totale bilmarkedet. Salget av plug-in hybrider vokste også. Om enn mer beskjedent på 9,2 prosent, som er det samme som i 191.905 biler og eller en markedsandel på 6,8 prosent.

Bensinbiler fortsatte å dominere markedet, og sto for 35,2 prosent av det totale salget i 2024.

Det ble solgt 991.948 nye bensinbiler, som er en økning på 1,4 prosent sammenlignet med året før. På den annen side falt salget av dieselbiler med 0,7 prosent, tilsvarende 483.261 solgte biler og en andel på 17,2 prosent.

Den primære årsaken til nedgangen i salget av elbiler var den tyske regjeringens beslutning om å fjerne subsidiene ved utgangen av 2023. Den gang var forklaringen at det var å tette et hull i statskassen. Men allerede måneden etter falt salget av elbiler med over 50 prosent.

Tidligere hadde kjøpere kunnet få inntil 4.500 euro i subsidier ved kjøp av elbil, mens bilmerker fikk et tilskudd på 2.250 euro per kjøretøy. bil.

Ifølge samferdselsminister Volker Wissing var målet å la markedet klare seg uten offentlig støtte. Tallene fra 2024 indikerer imidlertid at det usøkte tilskuddet har hatt en betydelig negativ innvirkning på markedet.

På hjemmebane frykter bilimportørene også at danskene mister interessen dersom statstilskuddet til elbiler går bort. Les mer om det her .

Tysklands posisjon som Europas største bilmarked gjør at utviklingen her ofte brukes som målestokk for resten av Unionen, ikke bare med bilsalg på hele kontinentet.

Med det betydelige fallet i salget av elbiler reiser utviklingen spørsmål om tysk bilindustri kan opprettholde sin ledende rolle i overgangen til grønn transport. BMW er blant merkene som allerede har advart om det.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...