Det er nå mer enn ett år siden den tyske regjeringen fjernet statstilskuddet til nye elbiler for å lappe hull i landets økonomi. Salget stuper.
Salget av elbiler i Tyskland har kollapset etter ett år uten statlige tilskudd. Etter at regjeringen fjernet subsidiene til elbiler i slutten av 2023, falt salget betydelig i 2024.
Det ble faktisk registrert en nedgang på 28 prosent i salget av elbiler, noe som har ført til en betydelig reduksjon i andelen elbiler i det største bilmarkedet i Europa.
Det viser nye tall fra det tyske svaret til Transportstyrelsen, KBA.
Situasjonen skiller seg ut sammenlignet med land som USA og Kina, som så vekst i salget av elbiler i samme periode. Og så selvfølgelig Danmark, hvor elbilen blir kunstig hjulpet på veien av ingen eller svært lite registreringsavgift.
I 2024 ble det solgt 380 609 nye elbiler i Tyskland. En klar nedgang i forhold til året før. Dette betydde at elbiler utgjorde bare 13,5 prosent av det totale bilsalget.
Tyskland, som ofte blir sett på som en ledende stjerne innen bilindustrien i Europa, har dermed hatt et utfordrende år for elbilen generelt. Analytikere beskriver 2024 som «et tapt år for elbiler» i landet.
Mens salget av elbiler falt, hadde hybridbilene en bedre utvikling. Salget av plug-in hybrider økte med 12,7 prosent og nådde 947.398 solgte biler.
Det tilsvarer en andel på 33,6 prosent av det totale bilmarkedet. Salget av plug-in hybrider vokste også. Om enn mer beskjedent på 9,2 prosent, som er det samme som i 191.905 biler og eller en markedsandel på 6,8 prosent.
Bensinbiler fortsatte å dominere markedet, og sto for 35,2 prosent av det totale salget i 2024.
Det ble solgt 991.948 nye bensinbiler, som er en økning på 1,4 prosent sammenlignet med året før. På den annen side falt salget av dieselbiler med 0,7 prosent, tilsvarende 483.261 solgte biler og en andel på 17,2 prosent.
Den primære årsaken til nedgangen i salget av elbiler var den tyske regjeringens beslutning om å fjerne subsidiene ved utgangen av 2023. Den gang var forklaringen at det var å tette et hull i statskassen. Men allerede måneden etter falt salget av elbiler med over 50 prosent.
Tidligere hadde kjøpere kunnet få inntil 4.500 euro i subsidier ved kjøp av elbil, mens bilmerker fikk et tilskudd på 2.250 euro per kjøretøy. bil.
Ifølge samferdselsminister Volker Wissing var målet å la markedet klare seg uten offentlig støtte. Tallene fra 2024 indikerer imidlertid at det usøkte tilskuddet har hatt en betydelig negativ innvirkning på markedet.
På hjemmebane frykter bilimportørene også at danskene mister interessen dersom statstilskuddet til elbiler går bort. Les mer om det her .
Tysklands posisjon som Europas største bilmarked gjør at utviklingen her ofte brukes som målestokk for resten av Unionen, ikke bare med bilsalg på hele kontinentet.
Med det betydelige fallet i salget av elbiler reiser utviklingen spørsmål om tysk bilindustri kan opprettholde sin ledende rolle i overgangen til grønn transport. BMW er blant merkene som allerede har advart om det.