England lider – bilproduksjonen er den laveste siden 1980

Bilproduksjonen har ikke gått dårligere på 38 år. Ikke siden 1980 har det blitt bygget så få biler i England. Selv ikke om flere bilmerker bygger biler i landet.

Bilproduksjonen i England er nå på det laveste nivået siden november 1980.

I følge de siste tallene fra Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT ) ble bare 64 216 biler produsert i november 2024. Det er en nedgang på 30,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Eller 27.711 færre biler.

Det er den niende måneden på rad at bilproduksjonen i England faller. Bransjen peker på flere årsaker til nedgangen, inkludert strategiske produktbeslutninger, volatile globale markeder og problemer med planlegging. Sistnevnte skyldes blant annet at fjorårets produksjonstall var unormalt høye på grunn av utvinning fra forsyningskjedeproblemer i forbindelse med koronapandemien.

De fallende produksjonsnivåene er en del av en bredere trend på tvers av bransjen. Mange fabrikker har justert produksjonen som følge av endret etterspørsel og konvertering til ny teknologi. Her spiller også et politisk mål om at elbiler skal være det eneste tillatte inn. Les mer om det her .

Det globale bilmarkedet har vært preget av en økonomisk nedgang, som har fått forbrukere til å utsette bilkjøp. Både nytt og brukt.

I tillegg er det utfordringer med å skaffe nok mikrobrikker. Noe som fortsetter å plage bilproduksjonen over hele verden. Selv om disse problemene ikke er nye, har holdbarheten falt bak flere bilmerker.

De britiske bilfabrikkene må også håndtere bivirkninger av Brexit. Høyere kostnader og mer kompleks logistikk har påvirket bilmerkenes eksport.

I november sto eksporten for 78 prosent av all bilproduksjon. Det er faktisk litt høyere enn normalt. Men tallet må også ses i forhold til det lave antallet biler.

Planene om å avvikle salget av bensin- og dieselbiler før 2035 kan også endre situasjonen til de engelske bilmerkene ganske betydelig.

Faktisk mener flere av bilmerkene som får bygget biler i England at de ikke vil klare seg uten støtte. Dette er spesielt noe Ford sier om elbiler.

Hvorvidt England kan opprettholde sin posisjon som en stor aktør i den globale bilsektoren avhenger av deres evne til å tilpasse seg disse utfordringene. Det mener også flere av bilmerkene. Faktisk advarer de om at flere tusen arbeidsplasser kan gå tapt. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...