Bilproduksjonen har ikke gått dårligere på 38 år. Ikke siden 1980 har det blitt bygget så få biler i England. Selv ikke om flere bilmerker bygger biler i landet.
Bilproduksjonen i England er nå på det laveste nivået siden november 1980.
I følge de siste tallene fra Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT ) ble bare 64 216 biler produsert i november 2024. Det er en nedgang på 30,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Eller 27.711 færre biler.
Det er den niende måneden på rad at bilproduksjonen i England faller. Bransjen peker på flere årsaker til nedgangen, inkludert strategiske produktbeslutninger, volatile globale markeder og problemer med planlegging. Sistnevnte skyldes blant annet at fjorårets produksjonstall var unormalt høye på grunn av utvinning fra forsyningskjedeproblemer i forbindelse med koronapandemien.
De fallende produksjonsnivåene er en del av en bredere trend på tvers av bransjen. Mange fabrikker har justert produksjonen som følge av endret etterspørsel og konvertering til ny teknologi. Her spiller også et politisk mål om at elbiler skal være det eneste tillatte inn. Les mer om det her .
Det globale bilmarkedet har vært preget av en økonomisk nedgang, som har fått forbrukere til å utsette bilkjøp. Både nytt og brukt.
I tillegg er det utfordringer med å skaffe nok mikrobrikker. Noe som fortsetter å plage bilproduksjonen over hele verden. Selv om disse problemene ikke er nye, har holdbarheten falt bak flere bilmerker.
De britiske bilfabrikkene må også håndtere bivirkninger av Brexit. Høyere kostnader og mer kompleks logistikk har påvirket bilmerkenes eksport.
I november sto eksporten for 78 prosent av all bilproduksjon. Det er faktisk litt høyere enn normalt. Men tallet må også ses i forhold til det lave antallet biler.
Planene om å avvikle salget av bensin- og dieselbiler før 2035 kan også endre situasjonen til de engelske bilmerkene ganske betydelig.
Faktisk mener flere av bilmerkene som får bygget biler i England at de ikke vil klare seg uten støtte. Dette er spesielt noe Ford sier om elbiler.
Hvorvidt England kan opprettholde sin posisjon som en stor aktør i den globale bilsektoren avhenger av deres evne til å tilpasse seg disse utfordringene. Det mener også flere av bilmerkene. Faktisk advarer de om at flere tusen arbeidsplasser kan gå tapt. Les mer om det her .